Eendracht Aalst

16/11/1996
Hus Jozef
logo Eendracht Aalst

Het werd een bijzonder spannende match met emoties en sensatie alom. En het was niet zo zeer het attractieve voetbal dat hier voor zorgde, nee, want slechte passes waren vaak schering en inslag. Nee, het was vooral het opvallend zwakke (zeg maar slechte) optreden van Scheids HUS dat voor de nodige opwinding en consternatie zorgde. Eerst in het nadeel van Lokeren, pas in de slotminuut in het voordeel van Sporting. De wedstrijd begon gelijkopgaand, met aanvallend voetbal aan beide zijden. Je kon al vlug voelen dat deze wedstrijd alle kanten op kon. De eerste mogelijkheid was voor Aalst, afstandsschot van Porte, Hans De Schrijver goed plat. Even later een schot van Marcel Peeper door D'hondt gered (en in corner geduwd). Geen hoekschop zei HUS. Na een kwartier dan toch corner voor Lokeren. Getrapt door Peeper tot bij Boonen, maar zijn ver schot zoefde voorlangs. Dan Aalst, uitbraak op rechts met Carlos Junior, de beste man bij Eendracht, een voorzet, De Schrijver plukt de bal voor de voeten van Lauwers. Wat later een voorzet van Vonacek en een geplaatste kopbal van Torken, D'hondt pakt. Dan rond het halfuur het eerste doelpunt. Janssens verkijkt zich op een verre pass van Banfi en kan de bal slechts half wegkoppen, Lauwers pakt aan en zet voor tot bij Carlos Junior, die binnentipt 0 - 1. Lokeren probeert onmiddelijk te reageren. De druk neemt toe. Op 7 minuten van de rust wordt Torken in de diepte gestuurd. Met drie verdedigers op zijn huid...aan de rand van het strafschopgebied wordt hij foutief gestopt door Temmerman die wel de bal heeft maar eerst en vooral de man. Een duidelijke overtreding (subjectief VTM vond van niet), ref HUS laat de vrije trap nemen op 4 meter i.p.v. 1 meter voor de backlijn !! Peeper trapt, door Peter Van Wambeke - één van de zwakste Ajuinen - duidelijk met de hand gespeeld. Zuiver penalty, niets gezien zei HUS. De gemoederen raken verhit : DIEF, DIEF, DIEF... riepen duizenden Lokeraars terecht. In blessuretijd toch gerechtigheid voor Sporting. Koller kopt door tot bij Remco Torken die - met Sandjon aan zijn zijde - keihard binnenknalt 1 - 1. Een terechte ruststand In de tweede helft startte Lokeren het meest aanvallend. KSC schiep het meeste gevaar : via Torken, net naast. Een nog grotere kans voor Koller die zwakjes op Dannie D'hondt schoot. En dan Kanu die onbegrijpelijk een reuzekans overknalde (Dit liet VTM niet eens zien, ze vonden de fouten die de Lokerse spelers maakten, opgewonden door een frusterende HUS, belangrijker om te tonen). HUS zwaaide af en toe te pas en te onpas met gele kaartjes. Zo gaf hij Torken terecht geel voor natrappen, maar waarom dan het Aalsterste slachtoffer met hetzelfde karton ook bestraffen ?? Ondertussen had de briljante braziliaan Carlos, al eens Diaz weggestuurd maar zijn schot belandde in het zijnet. Wat je dan kunt verwachten als een ploeg zijn kansen niet afwerkt, gebeurde ook. De snelle Lauwers alleen op de jarige De Schrijver af, onder de Lokerse goalie binnen : 1 - 2. Niet echt verdiend, het deksel op de neus. Lokeren heeft dan nog ruim een kwartier om op zoek te gaan naar de gelijkmaker. Tien minuten voor tijd brengt Van Hoof Schockaert in voor een uitgebluste Koller en Linskens voor Boonen. Echte kansen komen er niet meer. Een stuntelige Wilhelm mocht dan nog Mols komen vervangen. Lokeren leek zijn derde thuisnederlaag te gaan oplopen... tot Schockaert zich in de grote rechthoek forceert, zich makkelijk laat vallen en reffie HUS zichzelf uitroept tot Kemel van de avond en penalty fluit. DIEF, DIEF,... nu aan de ander kant. Janssens knalt dit geschenk voorbij Van Steenberghe (in de plaats gekomen van de gekwetste D'hondt ) : 2 - 2. Een terechte uitslag, dat vond ook mijn Aalsterse gebuur, zo zagen ook Fi Van Hoof en Jan Ceulemans het, alleen VTM vond dat Lokeren heel goed wegkwam. Leve de BRTN... ! En HUS die ging naar "HUS" want zijn koeien stonden op springen... en hij komt hopelijk nooit meer terug !