RSC Charleroi

1996-1997
22/03/1997
Allaerts Paul

Sporting & Sporting, de twee clubs waar Raymond Mommens twee maal 11 jaar speelde, stonden tegenover mekaar op Mambour. Het 'feestvarken' startte weliswaar op de bank en mocht pas 20 minuten voor affluiten zijn 608ste partij in eerste nationale beginnen ! Reden genoeg om te vieren. De wedstrijd dan : Na een kwartier schiet Moury net naast. Enkele minuten later is het wel raak. Roch Gerard schildert een ideale voorzet op het hoofd van de ongedekte Filip Fiers die prima binnenkopte : 1-0. De Lokerense defensie acteert bijzonder onzeker, hierdoor waren er nog kansjes voor Jovan en Fiers.De beste mogelijkheid van de Waaslanders komt er na 36 minuten : Koller kopt echter zwak naast op voorzet van Peeper. Charleroi gaat verdient met 1-0 rusten. In tweede helft zien we een ander Lokeren. Na ruim 10 minuten krijgt Vonasek al een eerste mogelijkheid om te scoren, doch hij weet die niet te verzilveren. Aan de overzijde moet De Schrijver plat voor een vluchtschot van Fiers. De Zelenaar, trouwens ex-jeugdspeler van SC Lokeren, trekt volgend jaar naar AA Gent. Lokeren voert de druk op en scoort de gelijkmaker : Peeper met een uitstekende voorzet en Ekakia kopt mooi binnen : 1 - 1. Een kwartier voor tijd heeft Ekakia de mogelijkheid om Lokeren op voorsprong te brengen. Hij gaat alleen op Petry af, maar Rasquin hindert de Zaïrees professioneel (truitjetrek in het penaltygebied...). Nauwelijks later : Brncic met een verre pass in de loop van Brogno en die wipt de bal over een te laat uitgekomen De Schrijver. Vonasek mist dan nog de kans op een gelijke stand door zelf te willen trappen in plaats van de vrijstaande Schockaert te bedienen. Aan de overkant is het wel raak wanneer Teklac vrij mag binnenkoppen : 3 - 1. Lokeren zet alles op alles maar dat levert, behalve een vrije trap van Hervé Van Overtvelt op de lat, niks meer op en ook de Karolingers kunnen op de counter niet meer scoren door goed keeperswerk van Hans De Schrijver. En Raymond, hij vierde verder... op naar de 609de partij in eerste. Proficiat !