SK Lierse

11/12/1999
De Bleeckere Frank
logo SK Lierse

Een toch weer veel te magere opkomst voor een wedstrijd tegen de vierde uit de rangschikking, SK Lierse. Ik telde er amper 4200, het zal dus toch waar zijn dat de KSC supporters slechts instaan voor 6 % van de Lokerse inkomsten.
Het goede nieuws van de avond was dat de Guineese spits Souleymane Youla eindelijk speelgerechtigd was. Bij de reserven bewees hij al enkele weken dat hij heel wat in zijn mars heeft. Lokeren dus met vijf kleurlingen opnieuw aan de aftrap ten nadele van Vonasek en Vidarsson.
De eerste goeie kans van de wedstrijd was voor Lierse. Een corner wordt door Chris Janssens doorgekopt tot bij de volledig vrijstaande Hans Somers die op doel trapt, maar M'Bayo kan op de lijn wegwerken. Twee minuten later wordt Gert Peelman door Somers alleen in de diepte gestuurd, maar de langharige spits van SK besluit te zwak op Dabanovic. Lokeren antwoordt onmiddelijk met een pass van Ronny Van Geneugden naar Youla die prima twee verdedigers omzeilt maar de bal niet tussen de palen krijgt. Even later opnieuw een mooie dribbel van Dago, maar te zelfzuchtig trapt hij het leder hoog over de muit van Patrick Nys.Na 21 minuten spelen, zien we een mooie actie van Dago en Youla in het strafschopgebied, de bal komt bij Van Geneugden maar die trapt over het ronde ding. Souleyman Youla wordt door een hoge bal van Chris Janssens gelanceerd, met een schitterende ren - wat is die kerel snel zeg - komt hij oog in oog met Nys. Maar in plaats van een tikje tot bij de beter geplaatste Dago, trapt hij egoïstisch langs de verkeerde kant van de paal buiten. Net voor de rust moet Janssens geblesseerd het veld verlaten, hij wordt vervangen door Vonasek. Bij Lierse werd de ook al geblesseerde Frank Leen vervangen door Coen Burg. We gaan rusten bij een logisch 0 - 0 gelijkspel.
Tijdens de rust werd de bedrijvige Peelman gewisseld voor Cavens. We zagen ook Roman Vonasek nog wat extra opwarmen. Vonasek kreeg ook de eerste kans in de tweede helft. Hij trapte te zwak op Patrick Nys. Drie minuutjes later belandt een hoekschop van Van Geneugden in de kleine backlijn bij Youla en Dago die om beurten de bal in de kooi proberen te frutselen. Uiteindelijk pakt Nys de bal en vliegt met zijn hele hebben en houwen over de lijn (volgens mij de bal incluis). Om zeker te zijn geeft ook Penicka er nog eens een lel tegen. Maar uiteindelijk levert dat alleen een gele kaart op voor de Tsjech. Niet getreurd, zeven minuten later is het toch prijs. Een uitstekende actie van Youla op de rechterkant . Loopt door tot op de doellijn en zet dan strak voor tot bij de goed gevolgde Roman Vonasek : 1 - 0. Geen minuut later kan Dago de volledig vrijstaande Vonasek bedienen, maar weigert de nummer 7 aan te spelen. Het had al 2-0 moeten zijn. Het is echter Stijn Huysegems die op voorzet van Robby Van de Weyer de Pallieters weer langs zij brengt : 1 - 1. Maar vijf minuten later, we zijn dan in de 68e minuut, is het tijd voor een Afrikaans onderonsje. Youla vanop de linkerflank met een duwtje voorbij De Keyser, tot bij Dago en die ziet M'Bayo die simpelweg de 2 - 1 binnentikt. Lokeren is nu helemaal gelanceerd. Vonasek recupeert een bal op het middenveld, schuift door tot bij Van Geneugden, die passeert de bal tot bij Youla die met een mooi tikje Dago een vrijgeleide geeft tot bij Nys. Charles rond koelbloedig af met een opwippertje over de Lierse doelman : 3 - 1. Diezelfde Dago valt dan even later geblesseerd uit. Hij moest notabene door twee ploegmaats van het veld worden gedragen omdat scheidsrechter De Bleeckere het niet nodig achtte een verzorger toe te laten. Een onbegrijpelijke beslissing van de ref.
Een Afrikaan minder, het gaf er niet om. M'Bayo wist Youla te bereiken. Met enkele schijnbewegingen misleidde hij de Lierse defensie en verschalkte hij Nys voor de vierde maal : 4 - 1. En vier minuten voor het einde stuurt Van Geneugden, Vonasek weg. Die omspeelt uitstekend de Antwerpse doelman en zet prima voor tot bij Youla die zijn tweede van de avond mag scoren : 5 - 1. Soooouuuuuullllllleeeeeeyyyyyyyymmmaaaaannnnnnneeee Yooouuuullllaaaa schreeuwt de stadionomroeper !!! Een nieuwe ster is geboren... Filip Baeke