IA Akranes

03/07/1999
Skjervold (Noorwegen)
logo IA Akranes

Voor de eerste maal in het Lokerse bestaan mocht geel-wit-zwart deelnemen aan het Intertoto-tornooi. De eerste tegenstander was het onbekende Arkranes uit Ijsland. Onbekend betekent vaak ook onderschat. De wedstrijd maakte echter meteen duidelijk dat het geen hapklare Ijslandse brok zou worden. Sporting leverde het eerste gevaar. Vonasek zette voor vanop rechts en aanwinst Novica NIKCEVIC keerde met een prachtige omhaal de bal tegen de linkerpaal. Pech voor Lokeren. Vijf minuten later een actie van Zéré tot bij Janssens die uitgestekt de bal in de handen van doelman Gunnarsson duwde. Een Scandinavische reactie kwam langs de kant van de Matjane. Hij werd in verdachte omstandigheden door een te laat uitkomende Dabanovic neergehaald. De Noorse scheidsrechter zag evenwel een aanvallende fout van de zwarte Ijslander. De match verwaterde tot diezelfde Kenneth Matjane alleen op Dabanovic mocht afgaan. Onze doelman stopte zijn schot attent. Na ruim een half uur spelen kreeg Lokeren een vrije trap die er nauwelijks een was. Ronny Van Geneugden krulde het leder nipt naast de linkerpaal. Uiteindelijk kwam KSC toch verrassend op voorsprong. Een voorzet van Staelens tot bij Nikcevic die met een halve omhaal via binnenkant paal binnenknalde : 1 - 0. Nog één mogelijkheid was er voor Stefan Van Dender die nipt over en naast de muit trapte. Ruststand dus 1 - 0. Foto wedstrijd tegen AkranesNa de pauze meer en meer Lokers overwicht. Gunnarsson stopt een poging van Nikcevic met enige moeite. Een schotje van Hauksson werd door Dabanovic makkelijk geplukt. Op een moment dat ik aan een twee Belgisch doelpunt begon te denken zorgde de gevaarlijkste Ijslander voor een domper. Na een mooie actie langs rechts duwde Kenneth Matjane simpel onder Dabanovic de gelijkmaker binnen : 1 - 1. Staelens trapte voorlangs en even later kopte hij net over. Opvallend toch dat het gevaar van hem moest komen. Er kwam duidelijk onvoldoende aanvoer vanop de flanken. Met Budka voor Vonasek en Kidoda voor Vidarsson hoopte Reynders de situatie recht te zetten. Janssens speelde Van Dender aan op links maar Stefan kreeg de bal niet voorbij Gunnarsson. Een unieke mogelijkheid was dat. Uiteindelijk zorgde Stefaan Staelens in de 80ste minuut met een kopbal na corner van Van Geneugden toch voor de voorsprong : 2 - 1. Ook het publiek begon nu mee te spelen. Schotjes van Nikcevic en Budka konden de doelman van Akranes echter niet verontrusten. Het was onze nieuwe spits Nikcevic die er toch nog in slaagde Gunnarsson te verschalken met een lobbal : 3 - 1. Al bij al nog een vrije goeie uitgangspositie voor de terugmatch volgende week in Ijsland. Wie weet wacht Sporting nog FC Metz in de derde ronde.   Herbeleef het opnieuw en download de doelpunten: (in quicktime formaat)
0 - 1: Nikcevic (57kb)
1 - 2: Stealens (72kb)