KSK Beveren

2000-2001
10/03/2001
Ancion Armand

De wase derby blijft toch voor vele supporters één van de belangrijkste wedstrijden van het jaar. Als je die kunt winnen, dan is het seizoen al half geslaagd. Ook in Beveren denken ze daar zo over. De geel-blauwen zagen winst tegen Sporting wel zitten en hadden dan ook vuurwerk beloofd. Maar verder dan het bengaals vuurwerk voor de wedstrijd zijn ze daar op de Freethiel niet geraakt.
Lokeren St.-Niklaas moest het stellen zonder Vonasek (gekwetst) en Gretarsson (geschorst). Ook Kristinsson bleef aan de kant.
De match begon aardig, met heel wat tempo en de wil om er wat van te maken. Maar al snel werd toch duidelijk dat Sporting meer kwaliteit en klasse in huis heeft. De schijnbewegingen van Olufade, de immer aanwezige kracht van een Janssens, de defensieve klasse van Zéré en Katana, enzovoort...
Het meeste gevaar kwam dan ook van de mannen van Leekens met enkele hoekschoppen en vrije trappen. Een vrijschop van Janssens werd door Fouhami uitstekend gepakt. Ook Vanic kreeg zijn kans van op links maar trapte over en naast. Wat later wordt Olufade op de rechterflank licht aan getikt. Vanop 30 meter is Chris Janssens steeds gevaarlijk, dat waren ze in Beveren blijkbaar vergeten. Want Chriske wist de bal hard en gedraaid voorbij alles en iedereen binnen te trappen : 0 - 1.
Achteraan is er bij SK geregeld onzekerheid te bespeuren. En een foutje van De Meyer lag aan de basis van het tweede doelpunt. Hij de kopt de bal slecht terug, in de loop van de snelle Adekamni Olufade. De Togolees schakelt met een prachtige beweging nog een Beverse verdediger uit en trapt dan verrassend keihard in de dichtstbijzijnde hoek voorbij Fouhami : 0 - 2.

Na de rust is ook de eerste grote mogelijkheid voor de vossen van 't Waasland. De ver uitgekomen Beverse doelman wordt omspeeld, maar Bangoura - niet echt in grote doen - slaagt er niet in de bal tussen de palen te werken.
Aan de ovezijde doen we alle moeite van de wereld om een kans te noteren, maar daar slagen we niet in. Tenzij we de vrije trappen van Torken als kans kunnen beschouwen. Eén ervan schoot de ex-Lokeraar maar een metertje naast. Daniël Zitka beleefde dan ook een vrij makkelijke avond. Emilio Fereirra zag zijn ploeg wel het meest in balbezit, maar de opbouw gebeurde te steriotyp en bovendien zat er altijd wel een voet van Seyfo, Vidarsson, Zéré of een andere Sportinger in de weg.
Olufade solliciteerde "alla Figo" naar een geel karton door een bal dom weg te trappen nadat Ancion reeds had gefloten. Zijn derde kaart in evenveel matchen, m.a.w. is de Togolees er volgende week tegen Charleroi niet bij.
De beste kans van de tweede helft was nog voor Davy De Beule. Zijn schot werd door Fouhami gered.
De overwinning kwam niet meer in gevaar. Zonder echt goed te voetballen werd het een gemakkelijke zege... 't ja, de Beverse droom was al voor de match in rook opgegaan... Filip Baeke