Standard Liège

16/12/2000
Huyghe Luc
logo Standard Liège

Leekens opteerde achteraan voor Arnar Vidarsson in de plaats van Mamadou Coulibali. De eerste kans van de wedstrijd is voor Sporting. Een vrije trap van Runar Kristinsson gaat helemaal naar rechts tot bij Vanic die voorzet en Dago tikt naast. Een schot van Goossens wordt afgestopt door Zitka en onmiddelijk weggewerkt en door Gretarsson in de diepte gegeven naar M'Bayo. De Congolees wordt echter afgeremd. De Rouches moesten daarvoor ook al een bal van de lijn wegkoppen. En Zitka toont zich attent op een goede voorzet van Lukunku. We hebben meteen een vurig begin, beide ploegen tonen hun aanvallende bedoelingen. En het gaat verder, een splijtende pass van Vanic naar Dago die aflegt voor Kristinsson, de Ijslander besluit in de handen van Runje. De Luikse doelman moet zich daarna nogmaals tonen op een goed afstandsschot van Arnar Gretarsson. Ondertussen trakteerde ref Huyghe Patrice Zéré op een geel karton. Onze Ivoriaan toonde zich blijkbaar iets te fel in een duel met Goossens. De felheid die Leekens enkele weken geleden eiste lijkt er de laatste matchen stilaan in te komen. Felheid die nodig is want de Rouches zijn steeds gevaarlijk voor de kooi. Zo moet Daniel Zitka zijn vuisten tonen wanneer Lukunku vrij kan uithalen. Bangoura wordt vast gehouden in de rechthoek (zie foto rechts) maar trapt het leder nog op Runje. Huyghe heeft niets gezien. We zijn dan al een half uur ver en we hebben ons nog geen minuut verveeld. Standard mag dan enkele corners nemen en dat is steeds uitkijken geblazen. Vidarsson staat op de juiste plaats wanneer Zitka een bal moet lossen. Scheidsrechter Huyghe gunt Standard zelfs hoekschoppen wanneer geen enkel Lokers lichaamsdeel de bal aanraakt. Een thuisfluiter kunnen we de man in 't groen-zwart bezwaarlijk noemen. Vijf minuten voor de rust komen de Luikenaars op voorsprong. Na een mooie actie van Dragutinovic op links wordt centraal de volledig vrijgelaten Ernst bedient en die plaatst onhoudbaar in de linkerwinkelhaak binnen : 0 - 1. Dat wordt ook de ruststand. Lokeren start in de tweede helft meteen met een vrije trap. Ideaal voor Vanic. Maar deze maal raakt de Serviër de muur. Na vijf minuten een voorzet van M'Bayo, Bangoura en Runje botsen, de rebound wordt door Kristinsson op Runje getrapt. Een hoekschop volgt en de weggewerkte bal belandt bij Gretarsson, die neemt de bal vol op de slof in één tijd voorbij een kansloze Vedran Runje : 1 - 1. Magristaal doelpunt !!! Gretarsson wordt op de foto omhelsd door zijn landgenoten Vidarsson en Helgason.
Sporting blijft de druk aanhouden maar het blijft uitkijken voor Waalse tegenstoten. Janssens gaat achteraan over de bal en zo kan Dragotinovic voorzetten tot bij Goossens die de wenkende kans over schiet. Wat later vertrekt Dago vanop de eigen helft en hij wordt even voorbij de middenlijn door Lukunku aangelopen. Rood voor Lukunku. Een zware sanctie me dunkt. Standard verliest de pedalen en wordt nog bitsiger. Ook Ernst krijgt geel.
Mornar, ingevallen voor Aarst, is een gevaarlijk heerschap op counter. Hij besluit maar net over wanneer hij op de linkerkant eens de ruimte krijgt. Maar Lokeren Sint-Niklaas blijft goed voetballen en gaat op zoek naar de winninggoal. Standard houdt nu met een man minder achteraan de deur toe. Dago komt met een bruggetje alleen voor Runje maar besluit op de keeper. In de rebound wordt hij licht aan zijn shirt getrokken maar Huyghe oordeelt "laten vallen" en bestraft zelfs met geel. Aan de overzijde toont Mornar hoe je je wel moet laten vallen en dan krijg je wel een vrijschop. Daarop volgen enkele gevaarlijke Standard-hoekschoppen. Na 78 minuten mag Patrick ZOUNDI zijn debuut maken, hij vervangt Dago. En of dat er nu iets mee te maken heeft, ik weet het niet maar Zoundi forceert bij zijn eerste balcontact een hoekschop (geen buitenspel aangezien de bal van een Rood-witte speler kwam, goed gezien door Huyghe !). En uit die hoekschop scoort Chriske Janssens via een Standard-verdediger de 2 - 1. In de 85ste minuut dan een actie van Zoundi op rechts, mooie voorzet maar Sambegou Bangoura kan er net niet goed bij en werkt de bal naast. Een minuut later krijgt Gretarsson in het strafschopgebied DE kans op de beslissing, maar hij schiet in het zijnet. Davy De Beule, vorige week goed voor zijn eerste competitiegoal, komt dan nog in de plaats van Kristinsson. Het blijft spannend tot de laatste minuut. Een hoekschop van Standard wordt ingekopt, maar op de doellijn redt Arnar Vidarsson. Aan de overkant staan De Beule en Zoundi klaar om te ontvangen maar M'Bayo treuzelt te lang en de voorzet komt niet aan. Enkele seconden later fluit Huyghe het eindsignaal en behaalt Lokeren Sint-Niklaas opnieuw een zege tegen Standard Luik na een mooie wedstrijd. De afwezigen hadden ongelijk... Filip Baeke