Eendracht Aalst

26/01/2002
Petitjean Didier
logo Eendracht Aalst

Weer om geen hond door te jagen. Maar wel Sporting supporters! Een 4.000-tal echte supporters trotseren het stormweer en zakken af naar Daknam. Voor deze partij tegen Eendracht Aalst dat barre tijden kent en nu ook zijn échte supporters die nog meegaan op verplaatsing. En dat zijn er weinig!

De eerste helft speelt zich - volgens de verhoudingen in de rangschikking - volledig af op de helft van Aalst. Lokeren eist van in het begin van de partij het spel op. Toch zijn in de eerste helft de grote kansen schaars. In de 8ste minuut is er een mooie 1-2 tussen Kristinsson en Zoundi; het schot van onze Zoef-Zoef gaat net naast. Verder zijn er nog wat schoten vanuit de 2de lijn. Sporting heeft de wind in de rug en Kristinsson en Vidarsson gaan hun kans. Bangoura wordt vooraan duidelijk gemist. Want Sporting brengt wel mooie combinaties en zeker geen slecht voetbal op de mat, echt grote kansen blijven toch uit. We gaan rusten en drogen bij 0-0.

Sporting begint snedig aan de tweede helft. Na 5 minuten al bereikt een lage voorzet Kristinsson, de van kortbij devieert op Kujovic. De keeper van Aalst kan zich kort daarna opnieuw onderscheiden op een schot van Elbodmossi. Een paar minuten later rukt captain Arnar Vidarsson kordaat op naar doel, zijn schot gaat naast. Het is al Sporting dat de klok slaat, maar Suad pakt toch geel na licht handspel. Wat er zat aan te komen gebeurt in de 63' minuut. Een gekrulde vrije trap van Gretarsson vindt het hoofd van Kristinsson die van kortbij in doel kopt. Oververdiend, want Sporting is de enige ploeg die wil (kan?) voetballen. Kort na het doelpunt een vrije trap op dezelfde plaats. Gretarsson trapt nu in de muur. Uit de corner komt er nog een mooie kopbalkans voor Seyfo; de bal gaat net naast. Kristinsson laat een vrije trap nog eens de deklat scheren, maar dan sluipt er toch weer wat twijfel in de rangen. Persoons kan vrij voor Zitka naar doel trappen, zijn schotje wordt in corner geduwd. Zolang het 1-0 staat kan alles, en Sporting weigert de verlossende tweede treffer te maken. 3 Sportingers tegen 1 overgebleven Ajuin blijken niet in machte te scoren. Een pasje te veel van de voor Elbodmossi ingevallen Helderwert wringt de kans de nek om. Net na affluiten is er zowaar een opstootje. Scheidsrechter Petitjean heeft zijn naam niet mee; met veel moeite en de hulp van de grensrechters kan hij de ploegen dan toch uit elkaar krijgen.

Sporting houdt vol en de 3 punten blijven oververdiend op Daknam. Sporting sloopte dan toch de muur van 10 Aalst spelers, en doet een goede zaak. Een ontspannen Ferrera gaf toe voor 1 punt te zijn gekomen en was zowaar tevreden over de prestatie van zijn ploeg. Paul Put houdt de voetjes op de grond en weigert vooruit te blikken: "match per match bekijken en elke wedstrijd voorbereiden om te winnen". Goed gezegd, Paul, zo horen wij supporters het graag!

Stefaan Roets