Excelsior Mouscron

20/10/2001
Wuyts Paul
logo Excelsior Mouscron

Weinig volk op de hoofdtribune en nog minder langs de kant van de bezoekers. Al hadden ze wel hun trommels mee om ter compensatie toch voor wat ambiance te zorgen.
Lokeren zonder Helgason en de geschorste Rudi.
Eerst wat druk van Lokeren met enkele hoekschoppen, maar het is pas op het moment dat Seyfo bijzonder gevaarlijk terugspeelt op Zitka dat het stadion wordt opgeschrikt. Gelukkig kan Ban niet bij de bal. Soley heeft zo van die momenten. Je zou ze de Seyfo-momenten kunnen noemen. Vorige week op STVV was zijn poging zonodig nog straffer. Gelukkig was er telkens een attente Zitka.
Op rechts toont Zoundi zijn formidabele snelheid. Maar afwerken is niet besteed aan de 19-jarige Afrikaan.
Ook Vonasek is geen afwerker, maar als hij scoort dan is het meestal een wereldgoal. En ook nu weer. Met zijn rechter knalt hij het leder in de linkerwinkelhaak : 1 - 0. Prachtig !
Na bijna 28 minuten was het bijna 2-0. Vidarsson zet goed voor en Bangoura klimt hoger dan de uitgekomen Vandendriessche maar de bal gaat een half metertje naast de verste paal.
De Henegouwers waren in de eerste helft enkel gevaarlijk op stilstaande fases en probeerden voorst op de counter te speculeren. De 1-0 ruststand is een logische score.

Hugo Broos tracht met twee wissels het tij te doen keren. Het eerste gevaar is van Lokeren, Kristinsson kopt net over en naast. In de 52ste minuut is Patrick Zoundi diegene die de match in een beslissende plooi kan leggen. Hij komt alleen voor Vandendriessche, maar slaagt er ook nu weer niet in te scoren.
Wat later is Zoundi opnieuw sneller dan de Excelsior verdediging. Maar nu wordt hij in verdachte omstandigheden ten val gebracht, scheidsrechter Wuyts ziet er geen graten in.
Hadden we in de eerste helft al een pracht van een goal gezien, dan kregen we er in de tweede helft een wereldgoal bij. Runar Kristinsson is de auteur. De Ijslander neemt de bal net voor de grote backlijn in de volley op de slof en het ronde ding verdwijnt in de linkerwinkelhaak achter de kansloze goalie : 2 - 0.
In de 65ste minuut antwoorden de Walen met een tegendoelpunt van Marcin Zewlakow op voorzet van Besengez : 2 - 1. Opnieuw spanning in de partij want Moeskroen blijft goed combineren. .
In de 79e minuut komt Sylla dan in de plaats van de moegestreden Runar Kristinsson. Op tien minuten van het einde wordt Zoundi uitgesloten. Het is niet duidelijk waarom. Vermoedelijk wegens natrappen, want de fout op zich was zeker niet van dien aard om rood te trekken.
Vorige week zagen we een uitstekende scheidsrechter in Staaien. Dat lijkt alweer eeuwen geleden. Nu zullen we maar zeggen dat Wuyts niet in zijn dagje was.
Op drie minuten van het einde dan een mooie een-twee tussen Bangoura en Vonasek. Roman lijkt de gaan scoren, maar Vandendriessche kan nog afweren in hoekschop.
Uiteindelijk bleef het 2-1 en daarmee haalt Sporting een mooie overwinning na een aangename partij met schitterende goals. Filip Baeke