RSC Charleroi

31/10/2001
Van De Velde Joeri
logo RSC Charleroi

Uitgestelde wedstrijd van 22/09/2001.
De thuis- en uitsupporters hadden haasje overgedaan en dat was toch wennen. Aan de sfeer te horen ook. Gelukkig kwam de match wel snel op gang.
Charleroi liet onmiddelijk zijn aanvallend ingestelde intensies zien. Met Dufer, Adelino en Rojas beschikken ze over snelle mannen om de counter als ideaal wapen te gebruiken. Bij de minste twijfel in de thuisdefensie heerst er gevaar. Katana kreeg zo een bal slecht aangespeeld en Adelino kon ei zo na profiteren.
Het Karolo geweld deinde evenwel snel weg.
Bij Sporting kwam Rudi in de plaats van de geschorste Zoundi waardoor Kristinsson opschoof naar de spits.
Na 27 minuten zagen we een mooie aanval langs links, voorzet Kristinsson tot bij de vrijstaande Vonasek. Roman kopte het leder echter op een Waalse verdediger.
Het is wachten tot de 33e minuut voor de eerste hoekschop. Zéré kopt de bal hard in, maar Dudas heeft een uitstekende reflex in huis. Opnieuw corner, dit maal wordt de bal door Adelino van de lijn gehaald.
In de 35e minuut een mooie combinatie Bangoura - Vonasek - Bangoura, maar Sammeke tikt de bal net voorbij de verste paal (zie foto). 't Was niet gemakkelijk. Daarna een afstandsschot van een te vrij gelaten Gregory Dufer. Gelukkig gaat de bal naast het doel.
De eerstvolgende mogelijkheid voor Sporting is een kopbal van Bangoura na voorzet van Vonasek. De bal gaat net naast de verste paal.We zijn dan reeds zes minuten ver in de tweede helft. Tijdens de pauze heeft Paul Put de tegenvallende Rudi gewisseld voor Mazangala die daarmee zijn debuut maakt in het fanionelftal.
De wedstrijd wordt gekenmerkt door heel wat slechte passes, veel kleine foutjes en weinig meeval voor Lokeren SNW.
Toch nog een goeie voorzet van Vidarsson, Mazangala springt hoog en kopt krachtig, Dudas pakt. Een attente Zitka redt op een hard schot van Dufer (66e minuut). Het nodige doelpuntje lijkt er niet te zullen komen tot wanneer Van de Velde penalty fluit voor een fout op Vonasek. Goed uitgelokt, tamelijk licht, ... Gretarsson neem de taak op zich en knalt keihard binnen : 1 - 0.
In de 81ste minuut corner via Kristinsson naar Gretarsson, die gaat een man voorbij, maar trapt dan over en naast de verste staak. Achteraan moet Vidarsson dan nog even de meubelen redden door voor de neus van Rojas de bal weg te halen. Verder zien we eindelijk een beter voetballend Lokeren SNW, vooral ook de gesmaakte invalbeurt van Mazangala. Bovendien moest Charleroi met tien man verder na de uitsluiting van Etchi (twee maal geel). De score wijzigde echter niet meer.
Eerlijk is eerlijk, we mochten vandaag niet mopperen over de scheidsrechter. Maar dat mag ook al eens. Geen makkelijke, maar wel een verdiende zege. Paul Put : "Mazangala is een echte prof"
"Ik moest iets doen" zei Paul Put na afloop, "Karim Sylla heeft te weinig diepgang in zijn spel. Singa Mazangala is explosiever. Bovendien traint die jongen keihard, hij gaat er altijd voor, het is een echte prof" zei trainer Put met respect. "In tegenstelling tot sommige spelers wiens lip tot op de grond hangt als ze eens niet geselecteerd zijn."
Paul Put gaf ook toe dat de strafschop niet echt nodig was. Als we echter de TV beelden achteraf bekijken, zien we dat het weldegelijk fout is en dus een logische beslissing.
De vierde plaats is een feit... Zaterdag wacht GBA. Franky Van der Elst, Willy Wellens waren aandachtige toeschouwers. Naast verschillende buitenlandse scouts zagen we ook Jos Daerden, Sef Vergoosen en Raymond Mommens. Filip Baeke