Newcastle United

goal14
goal24
goal40

De eerste tien minuten waren gelijkopgaand. Een kopbal van Seyfo werd van de lijn weggehaald. En Roman Vonasek kon ei zo na munt slaan uit een ver uitkomen van Shay Given, maar zijn afstandslob zeilde maar millimeters naast. Na 12 minuten een eerste keer Newcastle, vanop rechts tot aan de doellijn en dan voortrekken tot bij Wayne Quinn die beheerst Zitka versloeg : 0-1. Een koude douche en plots sloeg de weegschaal helemaal over naar Engelse zijde. Na 24 minuten maakte Ameobi, met geluk voorbij Zitka, er 0-2 van. Een minuut later een pegel van Gretarsson tegen de deklat, dat verdiende beter. Tot overmaat van ramp verloor Lokeren ook nog Vonasek na een half uur. El Bodmossi verving de onfortuinlijke Tsjech. De Zelzatenaar maakte een gesmaakte invalbeurt. Hij behoorde samen met Katana tot de betere spelers. Nog voor de pauze nette Ameobi zijn tweede van de avond. Niet in buitenspel zo bleek uit de TV-beelden achteraf, troefde de kleurling onze Alen Mrzlecki af in snelheid en liet Daniel Zitka geen kans : 0-3. Ook de ruststand. Na de pauze een minder aanvallend Newcastle. De Magpies speculeerden eerder op de counter en genoten van hun riante voorsprong. Lokeren voetbalde agressiever en beter met ook een extra man in steun bij Kimoto. Een duidelijk gemis van een echte spits zoals Bangoura en achteraan het gestalte van Janssens, Vanic en Zéré, dat tover je zo maar niet weg. Trainer Paul Put wist dit ook na afloop te melden in de perszaal. Met die gasten erbij scoor je hier misschien twee maal en krijg je minder goals tegen, maar ja... "so be it". Na de pauze werd de tegenvallende Mrzlecki gewisseld voor Zoundi en schoof Seyfo wat op. Lokeren kwam plots heel wat beter voor de dag. Dat vond ook Bobby Robson, die trouwens vol respect over Sporting sprak. Hij was bijzonder tevreden over deze riante uitzege. Zijn team is slechts 10 dagen aan het trainen en speelde voor het eerst een wedstrijd. Hij wou Lokeren van in het begin geen kans geven om in de wedstrijd te komen. "Ze hebben pressing voetbal gespeeld en maakten er een heel goede eerste helft van. Ik ben zeer tevreden over mijn team. Lokeren was te bang, maar in de tweede helft zagen we een heel ander Belgisch team. We moesten attent blijven want de Waaslanders zorgden voor een betere penitratie en dus meer gevaar." aldus de Engelsman.
Maar in plaats van een tegendoelpunt maakte de ingevallen Lua Lua er op vier minuten van het einde nog 0-4 van. Jammer, Sporting verdiende een doelpuntje, maar aan de zege van de Magpies was niets af te dingen. Ten slotte wenste Robson aan Paul Put nog een aangename reis naar Newcastle en misschien ook meer spanning als Sporting hetzelfde voetbal aan de dag kan brengen zoals in de tweede helft.