Club Brugge

2002-2003
04/12/2002
Ver Eecke Johny

Sporting ontgoochelde, net zoals op Anderlecht twee weken geleden, en toonde aan dat het nog niet op het niveau staat van de topclubs. Maar ondanks deze nederlaag behouden we de tweede plaats in de rangschikking. De ruststand 1-0 voor leider Club Brugge was niets te veel. Integendeel. Pas in de 40ste minuut loste Kristinsson het eerste schot in de handen van Verlinden. De rest van het verhaal is Brugs.
De drassige, doorweekte akker, hier in Brugge ook wel een veld genoemd, werd ei zo na door scheidsrechter Ver Eecke afgekeurd. Hij gelaste de wedstrijd echter niet af en de Bruggelingen zwommen in de eerste helft naar maar liefst elf hoekschoppen. Eén keer leverde het echt gevaar op. Maar het kopbaldoelpunt van Clement werd wegens een twijfelachtige fout op Van der Jeugt afgekeurd. Sporting stond tegen zijn doel geplakt maar Sandy Martens (2x), Gert Verheyen en Andres Mendoza (2x) misten de opgelegde kansen. Na een half uur haalde trainer Put zijn rechtsachter Conte ten voordele van Zeré naar de kant. Een verstandige ingreep want Conte flirtten, niet voor de eerste keer, met rood. Hij had na een handspel eigenlijk al een tweede gele kaart moeten krijgen. Het was uiteindelijk de sluwheid van Ceh die Club aan een treffer hielp. De Sloveen lokte slim een fout van Kristinsson uit. Op 20 meter van het doel trapte hij de vrije schop prachtig door de Lokerse muur en botsende voor de verslagen Vanderjeugt binnen : 1-0. Van Hoeylandt kwam Kristinsson tijdens de rust vervangen en De Beule nam centraal op het middenveld splaats. Brugge deed wat vermoeider aan en Sporting kon meer meespelen. De Waaslanders werden dreigender, zonder evenwel veel effectief gevaar te creëren. Pas halverwege de 2e helft schoot Mendoza nog eens op doel. De daaropvolgende corner werd door Sandy Martens voorbij doelman Van der Jeugt gekopt : 2-0. In de 80e minuut gaf Mendoza de doodsteek aan het makke lam. De Peruaanse spits schoot de 3-0, na een mooie individuele actie, voorbij Van der Jeugt en nauwelijks later scoorde Martens zijn tweede van de avond, via het hoofd van Bangoura : 4-0. Nastja Ceh plaatste net voor affluiten met zijn tweede van de avond de forfaitcijfers op het bord. Het is uiteraard niet in het Jan Breydelstadion dat de punten moeten gehaald worden. Doch opvallend is dat Lokeren er op geen enkel moment in slaagde de evenknie te zijn van Brugge.
Het kan niet elkaar feest zijn (cfr. de 2-4 overwinning van vorig seizoen). Filip Baeke