RSC Charleroi

09/11/2002
Petitjean Didier
logo RSC Charleroi

Charleroi bengelt onderaan het klassement, en dat zie je duidelijk aan de meegereisde supporters. Slechts een handvol Carolo's is meegereisd. Voor zover wij konden ontwaren had zelfs de zebra zich de verplaatsing naar Daknam bespaard. Wel een mascotte aan de overkant: Fiel De Vos was net als vorige thuismatch de publieksopwarmer van dienst.

Het verschil in klassement weerspiegelt zich die eerst helft ook in het spelbeeld. Sporting rukt resoluut op naar voren en poogt combinerend kansen af te dwingen. Charleroi graaft zich niet volledig in, poogt mee te voetballen maar toont net iets té veel agressie en gretigheid. De duels zijn op het randje van het toelaatbare. Bangoura laat zich in de beginfaze enkele malen opmerken. Enorm sterk in de balaanname, onze basket-Guineër. Een drietal malen dezelfde faze: bal uit de lucht plukken, mooi wegdraaien en afdrukken. Een doelpunt hangt in de lucht, maar het valt aan de verkeerde kant. Een counter uit het boekje - de eerste echte mooie aanval van Charleroi - is meteen prijs. Doorbraak op links van Lokembo en een schitterende voorzet achter Doba en in de loop van Adelino, die de bal binnenduwt. 0-1 tegen het spelbeeld en meteen een moeilijke match voor Sporting.
Sporting is een beetje van slag en midden de eerste helft wordt het ei zo na 0-2. Het doelpunt wordt gelukkig afgekeurd vanwege buitenspel. Sporting is meteen wakkergeschud en is klaar voor enkele dolle minuten. Kimoto enkele malen en Bangoura krijgen goede kansen maar scoren niet. Gaan rusten met een achterstand, vreest iedereen. Maar wie loopt daar in de ploeg bij Sporting? Papy...? inderdaad Kimoto! Mooi het straatje ingestuurd en een prachtig stiftertje over Dudas zorgt ervoor dat het bier tijdens de rust al heel wat lekkerder smaakt. 1-1, en dat is meer dan verdiend.

Trage drinkers missen een beauty van een ontketende Davy De Beule net na rust: een verre voorzet vanop de linkerflank, daar weet Davy wel raad mee. Direct op de slof en mooi in de hoek binnen. Een prachtig doelpunt! Charleroi raakt de ganse tweede helft niet uit de omknelling, Sporting rulez. Bangoura mikt op Dudas, Kimoto kopt de rebound naast. In de 68' is het dan toch opnieuw raak. Dudas redt in eerste instantie een schot van De Beule, Bangoura wint de rebound met het hoofd en Mahdavi moet met de hand de treffer verhinderen. Enige logische conclusie: strafschop en rood. Gretarsson aan het kanon en de 3-1 staat op het bord. Nu heeft Sporting helemaal geen tegenstand meer en het speelt Charleroi van het kastje naar de muur. Davy bekroont een prachtige wedstrijd met een tweede al even prachtig doelpunt. Davy snijdt vanop links naar binnen en knalt dan prachtig in de rechterwinkelhaak binnen. Match gespeeld natuurlijk. Het tijdelijk hulptrainersduo Karama/Notaro kan het niet laten onderweg ook nog even Kolotilko te vernedern. De Rus - zelf al invaller voor Kere - wordt na 30 minuten spelen op zijn beurt vervangen. De voor Gretarson ingevallen M'putu en Bangoura krijgen nog een kansje, Sven kan zich aan de overkant ook nog eens onderscheiden met een mooie redding.

Meer dan verdiende overwinning van ons Sporting, dat zelfs bij de 0-1 tussenstand nooit enig teken van barsten gaf. Verzorgd aanvallend voetbal en mooie doelpunten... dit Sporting is klaar voor het grote werk. Stefaan Roets