Club Brugge

01/11/2003
Vervecken Peter
logo Club Brugge

Een nieuwe trainer, een nieuwe start ? Van der Elst koos voor Dabanovic en Van Hoeylandt in de basis.
En kiest het geluk nu wel onze kant ? De start is alvast ideaal. Een vrije trap van Kristinsson wordt door Lezou Doba hard binnengekopt : 1-0. We zijn nog geen drie minuten ver. Franky Van der Elst kon zich geen beter begin indenken.
Het getergde Brugge moet nu komen en doet dat ook. Alleen zijn de Club-kanonnen nog niet goed afgestemd. O.a. Martens, Rozehnal en Menzoda mikken telkens naast de kooi. Eén keertje haalt Martens de bovenkant van de lat. En moet Dabanovic Mendoza van een goal houden.
Blauw-zwart heeft 80% van het balbezit maar zet dit niet om in doelpunten.
Sporting probeert op de counter. Bancé, die er telkens in slaagt de bal goed bij te houden, is daarvoor een ideaal afspeelpunt. Maar kansen zijn er amper. Aristide Bancé, de 1m90 lange spits, klimt heel hoog en zijn kopbal landt op de lat. In de slotfase trapt Mendoza nog een vrije trap, op een gevaarlijke plaats, tientallen meters naast. En ook Butina doet zijn duit in het zakje. Hij lost onbegrijpelijk een voorzet van De Beule en Kristinsson is er als de kippen bij om dit af te straffen : 2-0. Een gedroomde ruststand voor de thuisploeg.

Op het middenveld verzoop Van Hoeylandt. Hij werd in de tweede helft vervangen door Hamado Ouedraogo, zeg maar Kassi. Brugge deed voorlopig verder met dezelfde opstelling. De bezoekers hielden ook de druk, maar echte kansen kwamen er niet. Sporting slaagde er steeds beter in Club af te houden.
Sollied grijpt dan in via een dubbele wissel met Lange en Saeternes in de plaats van Martens en Verheyen. Het Lokerse middenveld - onder leiding van een fantastische Kristinsson en een alomtegenwoordige en herboren Davy De Beule - kreeg steeds meer grip op de match en komt er bij wijlen uit met mooi combinatievoetbal.
Een attente Dabanovic haalt een loeier van De Cock spectaculair van onder de deklat. De inbreng van Nastja Ceh voor Guozdenovic brengt geen zoden aan de dijk. Dichter dan een kopbal van Mendoza komen ze niet meer. De Blauw-zwarte kopjes hinger hoe langer hoe meer naar beneden. Het zijn eerder de tricolores die nog via Bancé en Kassi naar doel trappen. De score blijft evenwel ongewijzigd.
Meteen een schitterend begin voor ex-Bruggeling Van der Elst... We zagen weer een ploeg die er 100 % voor ging. En het geluk lijkt gekeerd...