KRC Genk

06/03/2004
Jordens Peter
logo KRC Genk

Na het pijnlijke verlies van vorige week, waar we het verder niet meer over gaan hebben, stond er opnieuw een levensbelangrijke match op het programma. Het vierde geklasseerde RC Genk kwam op bezoek. Op het veld is weinig te merken van de rangschikking, beide ploegen blinken uit in slordig voetbal. Toch is het Genk dat het eerst de neus aan het raam komt steken. Beslija mag, zonder enige hinder te ondervinden van de in de buurt staande Coulibaly, doorgaan. Hij mag voortrekken maar, een volledig vrijstaande, Kpaka mist gelukkig. Lokeren behoedt voor andermaal een vroege achterstand.
Dan is het wachten tot de 13e minuut als Kpaka gevaarlijk mag voorzetten, gelukkig is er Djurisic die in corner werkt. Na 16 minuten gaat Tailson door maar wordt afgefloten voor een "fout". In de daaropvolgende fase gaat Bernd Thijs door op links en kan voorzetten maar opnieuw Djurisic kan wegwerken.
In de 19e minuut krijgt Lokeren een vrije trap op een mooie plaats, ongeveer dezelfde als waar Renathino veertien dagen geleden mocht scoren tegen Lierse. Opnieuw gaat Renathino achter de bal staan, deze maal gaat de bal echter voorlangs.
Twee minuten later begaat Coulibaly een fout op Beslija, Daerden mag de vrije trap nemen maar de bal gaat enkel in corner. In een match tot dan toe zonder grote kansen is het toch Lokeren dat de score opent. Na 31 minuten schildert Kristinsson een bal op het hoofd van Tailson die, tussen twee Genkse verdedigers, ongehinderd mag binnenkoppen. Vlak voor rusten krijgt Lokeren nog enkele grote kansen in de 46e minuut voor Geeraerts en in de 47e minuut gaat Tailson door, Moons komt goed uit maar trapt op Tailson, de bal gaat voorlangs. Na de rust komt Vandenbergh voor Mokoena & Roussel voor Beslija. Genk is duidelijk, in tegenstelling tot sommige ploegen, niet gekomen om zich in te graven en kiest voluit voor de aanval. Er is amper afgetrapt als Van Hoeylandt door mag gaan en kan voorzetten, de bal wordt weggewerkt in corner. Enkele minuten later zet Kristinsson voor op Renatinho die op Moons besluit.
Na vier minuten in de tweede helft komt Genk een eerste maal aan het kanon, Roussel trapt voorlangs. Een minuutje later krijgt Genk een vrije trap, de daarop volgende kopbal is een plukkertje voor Filip De Wilde. Tailson mag voorzetten op Kristinsson die recht op Moons trapt, de genkse goalie heeft toch de nodige moeite met het onder controle krijgen van de bal.
Op het uur mag Tailson aanleggen maar de bal gaat net over. Een drietal minuten later mag Renatinho doorgaan maar vergeet ongelukkig de bal. Zestien minuten voor tijd is de bevrijdende tweede goal een feit: Renatinho krijgt de bal op rechts en schiet mooi binnen. De match lijkt op dat moment gespeeld.
Genk dat wel aanvalt krijgt amper enkele halve kansjes bij elkaar, het spel blijft héél slordig.
Een paar minuten later mag Tailson nog eens aanleggen maar de bal gaat naast. Zoals zo vaak als de kansen niet afgewerkt worden scoort Genk tegen: Kpaka mag in de 85e minuut van dichtbij Filip De Wilde fusilleren. Met nog 5 minuten op de, reglementaire, klok wordt het zweten.
Toch krijgt Lokeren onmiddelijk twee kansen om de score terug uit te diepen, de na 80 minuten wederoptredende Zoundi - te zelfzuchtig - besluit op Moons en ook Tailson krijgt een minuut later de bal niet voorbij Moons. Lokeren pakt vanavond, verdiend, drie broodnodige punten in de strijd om het behoud en loopt nu 7 punten uit op Heusden-Zolder, de tegenstander van volgende week. Niet verliezen betekent zo goed als het behoud met nog thuismatchen tegen o.a. Cercle Brugge.
Maar goed, laat ons wachten tot vrijdag want dan speelt Lokeren uit op het veld van Heusden-Zolder. Hoe dan ook, de Genkse veertiendaagse is beloftevol ingezet.