RSC Charleroi

22/11/2003
Bultynck Jean-Baptist
logo RSC Charleroi

De euforie na de overwinning tegen Brugge is intussen weggeëbt. De verhoopte kentering is er niet gekomen. Lokeren staat tegen Charleroi alweer voor een moeilijke en cruciale wedstrijd: winnen is een must, puntenverlies betekent de kelder van de rangschikking. De match begint vinnig. Al na 2 minuten geeft Kristinsson door aan De Beule op rechts. Die bedient Bancé, die via een hakje net naast besluit. Meteen ook een tegenprik aan de overkant. Dufer mikt in één tijd over. Na vijf minuten legt Bancé nog eens aan. Lacquait gaat gepast plat. Een snelle vrije trap op het kwartier levert bijna een own-goal op. Kristinsson tikt snel naar De Beule. Die wil doorschuiven naar Bancé en een superreflex van Lacquait kan maar net een doelpunt van de tussenschuivende Reina verhinderen. Op het half uur komt Sporting tot zijn mooiste actie. Gretarsson laat een bal over de rug doorlopen en dat levert meteen ruimte op. Kristinsson speelt door naar Bancé die verschroeiend uithaalt. Lacquait komt alweer gepast tussen. Sporting heeft veruit het meeste balbezit, maar Charleroi countert als het kan. Een slippertje van Doba lanceert oude bekende Olufade. Van Der Jeugt wint het duel: hij kan het schot van Olufade met de vingertoppen in hoekschop werken. Vijf minuten voor het rustsignaal infiltreert Gretarsson de Charleroi defensie. Iedereen ziet dat Arnar foutief wordt gehaakt. Iedereen min scheidsrechter Bultynck. Geen strafschop dus, en rusten bij 0-0. Sporting begint lusteloos aan de tweede helft. Charleroi komt net vinniger uit de kleedkamer en ruikt zijn kans tegen dit Lokeren. Zoundi is Kassi komen vervangen maar Zoundi is niet meer de zoef zoef die we kenden. Na 60 minuten gebeurt het onvermijdelijke. Slap verdedigen van de Lokeren verdedigers en het is bingo: Dufer scoort voor Charleroi. Wie denkt dat Lokeren is wakker geschud heeft het goed mis. Het spel draait vierkant, het is bijna niet te geloven dat dit dezelfde ploeg is die vorig seizoen bij wijlen magisch voetbal liet zien. Na 72 minuten is scoort Kere na een scherpe counter van Charleroi. 0-2 en boeken dicht. De Lokerse ploeg sleept zich voort en mist duidelijk een figuur die de ploeg op sleeptouw neemt. Heel typerend voor dit Sporting is de reuzenkans die vakkundig de nek wordt omgewrongen. Baldvinsson, goed ingevallen voor Coulibaly, speelt Kristinsson vrij. Runar lobt de bal - alleen voor Lacquait en met zeeën van tijd - over doel. Een pijnlijke nederlaag voor Lokeren. Sporting is op zoek naar zichzelf, en de zoektocht lijkt maar niet te vlotten. En de tijd dringt nochtans. Want met maar 9 punten op de teller is het degradatiespook akelig dicht nabij.