K Heusden-Zolder

18/10/2003
Goudeseune Marc
logo K Heusden-Zolder

De media stonden er vol van: het lot van de trainer is verbonden aan her resultaat van de komende matchen. Lokeren en Paul Put weten dus wat te doen staat: winnen. Sporting start met nieuwkomer Bancé in de spits. De blonde Burkinees speelt met Kristinsson naast zich vooraan. Het eerste gevaar komt van Heusden. Na 4 minuten lanceert Muzinga met een foute terugspeelbal De Camargo. Die ziet Vanderjeugt ver van zijn doellijn staan en pakt uit met een lob. De bal gaat net naast. Een minuut later maakt Bancé aan de overkant zijn eerste actie voor Sporting. Hij geeft gepast door aan Kristinsson die even dolt met enkele Heusden-Zolderse verdedigers en dan beheerst afwerkt. Een droomstart en de ganse ploeg toont zijn loyaliteit aan trainer Put door meteen naar de bank toe te lopen. Wie denkt dat Lokeren is gelanceerd heeft het toch verkeerd voor. Het publiek is intussen warmgelopen en laat zich volop horen, het gebrek aan vertrouwen in de ploeg zit blijkbaar te diep om uit de voorsprong meteen kracht te putten. Die eerste helft is Heusden-Zolder voetballend minstens de evenknie van Lokeren. Sven moet tussenkomen op een vrije trap van Haeldermans en lepelt in de 27ste minuut een botsende bal prachtig uit doel. Een minuut later komt Sporting dan toch nog eens sterk opzetten. Coulibaly zet scherp voor, De Beule sliert de bal net naast de verkeerde kant van de paal. Sven springt wat later onder de bal door, De Camargo haalt uit zijn kopbal niets meer dan een onterechte corner. Op valreep van de rust komt de 2-0 letterlijk en figurrlijk uit de lucht vallen. De Beule zet zich sterk door op links en zet hoog voor. Nieuwkomer Bancé springt hoger dan doelman Vercruysse en scoort op Bangouriaanse wijze zijn eerste doelpunt voor Sporting. De 2-0 is meer dan Lokeren verdient op basis van het geleverde spel, maar who cares? Twee vervangingen bij de rust. Muzinga en Kristinsson verlaten het veld, Baldvinsson en Van Hoeylandt zijn de verse krachten. Lokeren trekt onmiddellijk naar voren in die tweede helft. Na 50 minuten trapt Bancé de bal in het zijnet, wat later kan De Beule niet krachtig genoeg koppen om Vercruysse te verontrusten. Na tien minuten in de tweede helft is het toch prijs. De Beule maakt de actie en rijkt Bancé zijn tweede treffer op een presenteerblaadje aan: 3-0 en de match is gespeeld. Sporting houdt het nu vooral op controlerend spelen met de sporadische counter. Heusden-Zolder moet nu wel komen natuurlijk, maar raakt niet echt tot kansen en kan enkel gevaarlijk zijn vanuit de tweede lijn. Janssen trapt stevig op doel en de tippen van Sven zijn nodig op een schot van De Condé; ook Haeldermans gaat zijn kans met een afstandsschot. Maar het grootste gevaar komt nog van revelatie Bancé, wiens eerste wedstrijd zeker niet onopgemerkt voorbij gaat. Zijn zwaar schot gaat maar net naast. Het blijft bij de 3-0 en Lokeren deed wat het moest doen. De 3 punten op Daknam houden. Paul Put is op de persbabbel achteraf een tevreden man. De ploeg staat duidelijk nog achter de trainer, en ook het publiek liet vandaag luid zijn steun aan trainer Put horen. Hopelijk is de toon gezet, en is dit de eerste overwinning in een mooie reeks.