KAA Gent

2004-2005
27/11/2004
Van De Velde Joeri

Onze voorzitter had de druk voor de wedstrijd al behoorlijk opgevoerd. Eén punt uit het Ottenstadion is niet voldoende. Lokeren moet winnen om Europees voetbal in het vizier te houden. Maar dat is uiteraard makkelijker gezegd dan gedaan. Gent is de verwachte revelatie van het seizoen, en speelt ondanks de beperkte kern (wegens kwetsuren en ontslagen) een meer dan behoorlijk seizoen. Vooral in het Ottenstadion blijkt uit de cijfers Gent een moeilijk te bespelen ploeg. En de eerste helft bevestigt dit alleen maar. Lokeren lijkt het eerste half uur nauwelijks te beseffen dat de match begonnen is. Gent speelt wel gretig en telt Lokeren al na twintig minuten uit met een beslissende 2-0-achterstand: na 10 minuten kan Boussoufa - met wat geluk en vooral slecht Lokers ontzetten aan de bal gekomen - knap binnenschieten. Tien minuten later kopte De Brul een vrije trap door en kan Mamouni ongehinderd de 2-0 op het bord zetten. Sporting blijkt dan toch wakker geschud. Herpoel moet een vrije trap van Hendrikx wegboksen. En net voor rust kan diezelfde Hendrikx toch de aansluitingstreffer scoren. Marc kapt zich goed vrij, en weet met wat geluk de bal ook in doel te werken. 2-1 op een ideaal moment dus. Na rust probeert Lokeren nog wel, en is het zelfse de dominerende ploeg, maar de scherpte ontbreekt. En bij Gent staat ook Herpoel in doel. Echt uitgespeelde kansen krijgt Lokeren niet. Gent houdt vrij makkelijk stand. Kort van affluiten kan de ingevallen Jarakovic een scherpe counter afronden. Match gespeeld, en crisis in Lokeren. Franky Vanderelst kent het probleem: "Gent kwam verzwakt aan de aftrap, maar toch leek het alsof alleen zij ervan op de hoogte waren dat dit de Oost-Vlaamse derby was'', zuchtte Lokeren-trainer Van der Elst na de match. ,,Het eerste halfuur stonden mijn spelers te slapen."