KV Oostende

05/12/2004
Goudeseune Marc
logo KV Oostende

Met de rode lantaarn op bezoek weet Lokeren wat het te doen staat: niets anders dan een overwinning is wat de voorzitter en de supporters verwachten. Nochtans spreekt de geschiedenis in het voordeel van Oostende. De kustploeg behaalde in het seizoen 98-99 zijn laatste overwinning in eerste klasse op het veld van... Sporting! Dat was dat seizoen trouwens de enige uitoverwinning van Oostende. Lokeren start gretig aan de wedstrijd en trekt uitdrukkelijk naar voren. Tailson kan vroeg in de wedstrijd op doel trappen. Zijn shot gaat naast. Sporting blijft komen, maar raakt niet door de Oostendse muur. Het spel gaat al te vaak breed en de ploeg mist creativiteit om die muur te slopen. De wil is er wel, het vertrouwen niet. Oostende prikt 1 keer gevaarlijk tegen via Marino. Dan toch een kansje voor Lokeren. Ademilson kan op links doorbreken en ook trappen. Doelman Habran stopt het schot en weet ook de rebound van Camara af te weren. Veel meer dan dat en wat niet-gefloten-handspelfazen vallen niet te zien in de eerste helft. Lokeren krijgt wel enkele vrije trappen. Hendrick staat telkend aan het kanon, maar het vizier is niet goed afgesteld. Lokeren domineert de eerste helft maar zonder noemenswaardige kansen af te dwingen. We gaan rusten bij 0-0 en een fluitconcert. De tweede helft is - kon het ook anders - beter. Baldvinsson is Ademilson komen vervangen en geeft meer aanvallende kracht. Lokeren drukt niet alleen, er komen nu ook doelkansen. Gretarsson trapt mooi in de hoek, Habran ranselt maar net uit de hoek. Wat later haalt captain Vidarsson verschroeiend uit; de paal redt Oostende. De kustploeg gaat gans de tweede helft door met een irritant tijdwinnen-spelletje, zeer tot ongenoegen van het Lokerse publiek. De scheidsrechter treedt niet op, zodat de kustploeg gewoon verder doet. Franky wil winnen, en neemt risico's. De jonge Deschacht komt Pinto vervangen. Xavier doet het helemaal niet slecht. In zijn eerste actie kopt hij mooi door naar Tailson. Maar onze Braziliaan zit in een zwakke vormcurve, en kan niet afronden. Oostende lijkt een puntje te zullen wegkapen, tot een kwartier voor tijd Baldvinsson doorgaat op links. Marel valt in verdachte omstandigheden en scheidsrechter Goudeseune aarzelt niet: de bal gaat op de stip. Habran probeert nog wat prehistorische provocatie maar dat is buiten de Ijslandse koelbloedigheid van Gretarsson gerekend. Arnar zet de elfmeter feilloos om. 1-0 voor Lokeren, en de tijdwinnen-rollen zijn nu gewisseld. Sporting heeft nu tijd, Oostende en Habran blijken ineens veel sneller te kunnen. En uit het overwachte komen nog 2 doelkansen voor de kustploeg. Lazic verkijkt zich eerst op een bal, maar geen Oostendenaar is goed gevolgd. En er komt nog een scrimmage voor doel, waar Lazic een redding uit de mouw moet schudden. Aan de andere kant loopt Sporting een aantal keren tegen de buitenspelval aan. Nog 1 reuzenkans voor Lokeren, als Habran mee oprukt bij een corner. De hoekschop wordt gekeerd, maar het schot van Tailson vanop de middellijn naar het lege doel, wordt net voor de doellijn gekeerd. Met Lokeren heeft de ploeg gewonnen die ook wou winnen. Oostende - zo bekent ook Bodart in de persbabbel - was gekomen voor een punt, maar keert met lege handen terug naar de kust. De drie punten blijven op Daknam, hopelijk keert zo het vertrouwen terug in de ploeg.