RAAL La Louvière

12/09/2004
Meesschaert Geert
logo RAAL La Louvière

Het spel kabbelt in het begin van de wedstrijd wat te rustig over en weer. Marc Hendrikx probeert vroeg in de wedstrijd Marel te lanceren. Die vertrekt echter buitenspel. Vidarsson kan wat later Ademlilson aanspelen op de rechterflank. Die heeft een schitterende voorzet in de voet, Baldvinsson kan net niet koppend afwerken. La Louvière is voetbaltechnisch zeker niet de mindere van Lokeren, en prikt af en toe gepast tegen. Toch is Lokeren het gevaarlijkst. Bijna een droomdebuut voor Marc Hendrikx, als hij na 11 minuten de bal krijgt van Baldvinsson. Proto kan maar net redden. Na 17 minuten is het dan toch raak. Ademilson zet zich stevig door tussen 3 La Louvière spelers en kan nog net de bal in de loop van Marel meegeven. Baldvinsson schildert vanop de linkerflank de bal op het hoofd van Tailson, en nu heeft Proto geen verweer. De verdiende 0-1 staat op het bord. De Henegouwse potjes beginnen te broebelen, Toyes krijgt geel. Lokeren blijft komen, maar La Louvière kan toch bijna gelijkmaken als Lazic de bal laat slippen. Conté kan nog net redding brengen voor de doellijn. Voor de rust krijgt Sporting nog 1 reuzenkans. Tailson kan meegeven aan Ademilson, die alleen oprukt naar Proto. De vingers van Proto en de doelpaal verhinderen een grotere voorsprong voor Lokeren. Net voor rust koken de potjes intussen over. In een schermutseling duwt Espartero Vidarsson tegen het gras. Dat voor de ogen van scheidsrechter Meesschaert en Espartero mag zich iets vroeger gaan douchen. Lokeren 1-0 voor bij de rust, en nog 10 tegenspelers. Wie dacht dat na rust de Lokerse vossen de wolven uit La Louvière zouden oppeuzelen kwam bedrogen uit. La Louvière speelde ondanks de numerieke minderheid een gretige tweede helft en was voetballend de beste ploeg. Lazic moet na 5 minuten in die tweede helft gepast plat op een schot uit de tweede lijn. Dé speler die de wedstrijd had kunnen en moeten beslissen was Ademilson. Onze pocket-spits kwam maar liest 4 keren oog in oog met doelman Proto, maar was telkens ongelukkig in de afwerking. Of zijn schot ging net naast (op uittrap van doelman Lazic), of werd gestopt (na een schitterende doorstekpass van Arnar Gretarsson) of onze braziliaan werd de bal afgesnoept door de Henegouwse verdediging. La Louvière kwam in de tweede helft een aantal keren gevaarlijk opzetten maar langzaam sloop de vermoeidheid daar toch in de rangen en werden de acties onzuiverder. Ondertussen werden alle vervangingen opgebruikt (de vervanging van de bedrijvige Baldvinsson door Van Hoey kon het Lokerse publiek niet bekoren) en bloedde de wedstrijd langzaam dood. Het moment dus voor scheidsrechter Meesschaert om nog wat show te verkopen. Doelman Proto kan een vrije trap nemen op rechts en legt gooit de bal ostentatief enkele meters verder dan de plaats van de fout (u kent het plaatje). Zijn uittrap raakt Bancé die nog niet ver genoeg was kunnen weglopen. Klein kwisje: wie kreeg geel? Inderdaad, de niets-vermoedende Bancé... En dan kunnen we het allemaal maar vreemd vinden dat er geen Belgische scheidsrechters zijn op Europees niveau. Tja, wat moeten we nu denken van deze wedstrijd? Ademilson had enkele keren de wedstrijd kunnen beslissen, en dan hadden we het allemaal een leuke partij gevonden. Maar nu blijft ondergetekende toch maar met een wrang gevoel zitten. Lokeren had gewoon meer moeten halen uit de numerieke meerderheid. En waar de eerste helft nog enigszins leuk om volgen was, liep het in de tweede helft eigenlijk voor geen meter. Er is nog werk aan de winkel voor trainer Van Der Elst.