KAA Gent

2006-2007
03/02/2007
Delacour Christophe

Sporting stond vorig seizoen lange tijd met een 0-1 voorsprong genoteerd in het Jules Ottenstadion. Met ondermeer twee doelpunten van verdediger Gillet haalde Gent alsnog een 3-1 overwinning binnen waardoor het op de derde plaats in de rangschikking terecht kwam. Voor Lokeren betekende het verlies dat het onderaan moest blijven knokken tegen de degradatie. De Oost-Vlaamse derby begon erg lauw. Een angstig Lokeren kwam met verdedigende opdrachten op het veld. Ook Gent begon afwachtend. Het was Gent dat na 13 minuten voor de eerste opwinding op de grasmat zorgde in een stadion waar het animo vooral van de rivaliserende supporterslegioenen kwam. Na een fout op Stoica schilderde De Beule de bal op het hoofd van Rudi. De Noorse ex-Lokerenspeler kopte hoog over. Even later moest Muslin ingrijpen toen Kristinsson zich blesseerde in een duel met Smoje. De IJslander werd vervangen door Camara, maar ook dat maakte niet meteen een einde aan de regen van slechte passes. Gent moest daarbij niet onder doen. Pas toen Filipovic eens een bal voor doel smeet, dreigde Lokeren een eerste keer. De kopbal van Dufer ging via een Gentenaar in hoekschop. Het stadion veerde voor het eerst echt recht toen Alin Stoica een zwakke vrije trap in de eenmansmuur mikte. De herneming van de Roemeen was beter. Zijn harde schuiver botst via de paal weer in het veld. Ondanks het weinige bezoekende gevaar scoorde Lokeren na 24 minuten als eerste. Rudi verkeek zich op een hoge bal en Tambwe won het duel van Lombaerts. Met een heerlijke bom deed de Congolees het leer over Martinovic, vervanger van de geblesseerde Herpoel, aan de verste paal tegen de netten belanden. Voor Tambwe het derde doelpunt van het seizoen nadat hij de vorige speeldag beide doelpunten scoorde in de thuiswedstrijd tegen Cercle. Na de Lokerse treffer zakte het vertrouwen bij de gastheer met veel slechte passen en balverlies tot gevolg. Bij Lokeren verliepen de combinaties ineens veel vlotter. Georges Leekens, toen nog trainer van de Buffalo's, greep tijdens de rust in en verving op het falende middenveld Rudi door Ruiz. Van bij de aanvang van de tweede helft zette Gent druk en acteerde het ook mentaal beter. Bij de eerste actie van Ruiz ging de Costa Ricaan slim onderuit in de zestien meter en zag hij scheidsrechter Delacour de bal op de stip leggen. Olufade liet deze kans niet onbenut en zorgde na 53 minuten voor de 1-1. Dat er meer vuur in de match zat, werd duidelijk toen Pavlovic, toen ook nog bij de buren voetballend, een elleboogstoot uitdeelde waarvoor hij meer dan geel verdiende. Even later kreeg ook Svetlicic geel te zien. De match dreigde even te ontaarden in een schoppartij. Gent bleef doorduwen en een afvallende bal werd door Stoica in de vlucht op Lazic getrapt. Een nieuwe kogel van de Roemeen ging even later via Bouabe in corner. Lokeren kreeg niets meer klaar en mocht van geluk spreken toen Ruiz de volledig vrijstaande Olufade bereikte die onbegrijpelijk miste. Het was uitstel van executie. Twee minuten later zorgde opnieuw Ruiz voor de dreiging en dwong hij een corner af. Rechtsachter Gillet controleerde in de 79ste minuut die hoekschop op de borst en trapte mooi binnen. Drie minuten voor tijd mag Lokeren alle hoop op puntgewin laten varen wanneer een volledig vrijgelaten Gillet met het hoofd de derby besliste.