RSC Charleroi

2006-2007
28/04/2007
Colemonts Laurent

Bijna lukte Sporting Lokeren tegen Charleroi een miraculeuze terugkeer. Na een uur spelen stond Lokeren vorig seizoen met 4-0 in het krijt in het Stade du Pays in Charleroi.. Na goed een uur spelen lukte Tambwe zijn eerste doelpunt dat daarna werd aangevuld tot een zuivere hattrick. De Congolees die op de bank startte bracht Lokeren op 7 minuten van het einde terug tot 4-3. De gelijkmaker bleef spijtig genoeg achterwege. De wedstrijd begon met acht minuten vertraging. De vierde scheidsrechter zat naar verluid vast in een file en werd in extremis vervangen. Een geprikkeld Charleroi, waar de naar Brugge vertrekkende coach Mathijssen werd afgelost door zijn assistent Vande Walle, nam een droomstart. Smolders kreeg vrijgeleide om uit te halen en borstelde van ver de bal in de kruising. Doelman Lazic had geen enkel verhaal. Na tien minuten stond het al 2-0 voor de thuisploeg. Opnieuw een afstandsschot. De vrije trap van Camus wijkt af via Ciman en laat de Lokerse doelman opnieuw kansloos. Op het kwartier kwamen de eerste mogelijkheden voor het Wase Sporting. Een inschuivende Camara kwam dicht bij de aansluitingstreffer en goalie Luzi had een knappe reflex in huis op een poging van Armoumen. Iets over het halfuur verloor Lokeren met Mbayo een belangrijke pion. De Congolees werd hard aangetrapt door Smolders. Met een blessure aan de achillespees moest de middenvelder het veld verlaten. Hij werd vervangen door zijn landgenoot Tambwe. Kort na de pauze legde Charleroi de wedstrijd in een definitieve plooi. Defays dolde met de pas ingevallen El Mouataz en legde de bal in de verste hoek (3-0). Na nieuw geknoei in de Lokerse defensie dikte Smolders aan tot 4-0. Wedstrijd gespeeld zo leek het. Tambwe zorgde enkele minuten later echter voor de 4-1 en luidde daarmee een waanzinnige achtervolging van Lokeren in. Met nog een kwartier te spelen maakte de Congolees zijn tweede van de avond. Het was nu Charleroi dat achterin de pedalen verloor. Het slotoffensief van Lokeren leverde nog een derde doelpunt op. Tambwe lukte een zuivere hattrick. Driemaal was de Marokkaan Armoumen de aangever van dienst. De gelijkmaker hing in de lucht maar de voetbalgoden waren iets te vroeg naar huis vertrokken om de Tricolores nog aan een onverhoopt puntje te helpen.