KRC Genk

04/11/2007
Burie Benoni
logo KRC Genk

Bij Sporting Lokeren kreeg Mich Van Hoey de voorkeur op Mario Andic om op de rechtsachter de plaats in te nemen van de geschorste Madi. De andere tien stonden ook vorige week in Waregem aan de aftrap. Bij Genk kwam Igor Lolo terug uit schorsing en verwees zo de Fransman Caillet de laatste weken vrij zwak bezig, voor het eerst dit seizoen naar de bank. Er was amper afgetrapt op Daknam of Carevic krulde de bal heerlijk in doel. Voor de Kroaat zijn eerste geldige doelpunt van het seizoen, als we het afgekeurde 'neus-doelpunt' van op Zulte Waregem even buiten beschouwing laten. Genk reageerde met een schot van Dahmane, maar Copa kon keren. Het werd de start van een vrij aangename en evenwichtige eerste helft Genk probeerde het initiatief in handen te nemen, maar Lokeren bleef er snel uitkomen. Zo kopte centrale verdediger Carlos Pinto na een hoekschop maar net over. Bij de bezoekers toonde Barda zich de bedrijvigste aanvaller. De Israëliër raakte de lat na een knappe slalom langs de achterlijn en zag Copa nadien een vrije trap heerlijk uit de kruising plukken. Ondertussen bleef Lokeren teren op snelle omschakelingen. De technisch sterke en snelle Mbayo voetbalde intelligent tussen de lijnen, en ook zijn Congolese landgenoot Tambwe bezorgde Matoukou allesbehalve een zorgeloze zondagavond. Vlak voor rust stuurde diezelfde Tambwe de Genkse verdediger het bos in. en zijn voorzet werd door Tiko, de derde Congolees in Lokerse loondienst al vallend maar net over geduwd. Wie meteen na rust een sterk Genks offensief verwachtte, kwam echter bedrogen uit. Het spel werd rommeliger en er werd nu meer gebikkeld dan voor de pauze En de bezoekers mochten niet klagen toen ref Burie geen graten zag in een verdacht ingrijpen van Vandooren op de doorgebroken Tambwe. Rood voor de blauw-witte verdediger zou hier niet ongepast geweest zijn. De niet consequente ref had in de eerste helft trouwens totaal onterecht Pinto bedacht met een gele kaart na een loepzuivere tussenkomst van de Braziliaan. De Limburgers bleven grossieren in slechte passes en kregen geen lijn in hun aanvalsspel Het was ook Hugo Broos opgevallen, en hij trachtte met Soetaers en Vossen aanvallend de bakens te verzetten. Veel zoden bracht het niet meteen aan de Genkse dijk en blauw-wit verloor ook nog aanvoerder Cornelis na een rode kaart wegens natrappen op Carevic. Toch viel de gelijkmaker nog vrij onverwacht, toen Genks uitblinker Lolo op wandel mocht in het zestienmetergebied en de bal via een rare capriool tot bij Barda belandde, die weinig moeite moest doen om de gelijkmaker te scoren. Een opdoffer voor Lokeren dat via het bekende Leekens-recept lange tijd uitzicht had op drie punten en een vijfde plaats in het klassement. En eigenlijk hadden de Waaslanders de volle pot thuis kunnen houden. Maar twee minuten voor de Genkse gelijkmaker vertikte Tambwe het om de volledig vrijstaande Mbayo te bedienen en Lokeren de vijfde plaats te bezorgen. (Bron: GvA)