RSC Anderlecht

2007-2008
11/08/2007
Bourdouxhe Claude

Een match waarin we alles te verliezen hebben en weinig te winnen', noemde Frank Vercauteren het duel tegen Lokeren vooraf. Paars-wit kon zich na de matte prestatie tegen KV Mechelen (0-1 winst) en de 0-6 blamage in de oefenmatch tegen Murcia inderdaad geen misstap meer permitteren. Zeker niet omdat het duel met Lokeren aanzien werd als de generale repetitie voor de cruciale Champions League-voorrondematch van woensdag tegen Fenerbahçe. Bijna liep het gisteren weer fout omdat bij Lokeren een sublieme Copa in doel stond en Anderlecht maar blijft zoeken naar een ideale manier om doelpunten te scoren. Iets wat, op de Supercupmatch tegen Club Brugge na, al heel de zomer een probleem blijft. Gelukkig was er Mémé Tchité. Jan Polak startte zoals verwacht in de basis bij Anderlecht. Verrassend genoeg was niet Jelle Van Damme het kind van de rekening, maar moest Mbo Mpenza de tol betalen. Vercauteren opteerde voorin voor het trio Boussoufa, Tchité en Hassan. Van Damme speelde als linksmidden. In tegenstelling tot KV Mechelen vorige week was Lokeren niet van plan om veel aan te vallen tegen de landskampioen. Leekens opteerde voor een 4-5-1 met Tambwe als eenzame spits. Het gevolg was dat de bezoekers geen enkele kans creëerden en Anderlecht zich steeds te pletter liep op de dubbele verdedigende gordel. Paars-wit begon nochtans met veel goede wil. De technische driehoek voorin voetbalde meteen een kans bij elkaar, maar Hassan besloot op Copa. Toen de bedrijvige Van Damme Polak vrijspeelde, durfde de Tsjech niet trappen. Het aandringen van de troepen van Vercauteren bleef weliswaar niet aanhouden. Steeds meer dribbelde Anderlecht zichzelf. Hakjes, overstapjes en andere frivoliteiten stierven te vaak in een bos Lokerse benen. Anderlecht probeerde het dan maar van ver. Een bom van Polak ging nipt voorlangs en Deschacht knalde naast. Boubacar Copa ranselde ook de kattenpootbal van Van Damme uit zijn kooi. Pas op het einde van de eerste helft kwam er een eerste barstje in de Lokerse muur. Doll speelde de bal slecht in. Hassan onderschiep het leer en vuurde een pegel af. Copa ging echter opnieuw goed plat en de Ivoriaanse stuntkeeper had ook een mirakelsave in huis bij de rebound van Boussoufa. Het vertrouwen van Copa schoot nog meer de hoogte in. Eerder had hij al vrolijk de tijd genomen om zijn handschoenen af te drogen terwijl Anderlecht amper zijn grote rechthoek uit was. Bij een vrije trap stapte hij ook doodleuk over de bal. Boubacar Copa: het blijft een animator. Die animator werd net voor het rustsignaal nog twee keer op de proef gesteld. Een vrijtrap van Boussoufa ging door het pak en botste tegen de handen van de keeper. Toen de bal terugkwam pakte Tchité uit met een omhaal, maar weer maakte Copa het gevaar ongedaan. De wedstrijd kabbelde naar de rust, maar toen Biglia onschuldig in botsing kwam met Carevic greep de Argentijn naar de knie. Hij moest hinkend naar de kant. Met het oog op de match tegen Fenerbahçe zorgde dat voor nog meer zorgen bij Vercauteren. Na de rust kwam Biglia niet meer terug. Polak werd louter verdedigende middenvelder, Hassan stond achter de spitsen en Mbo mocht de aanval versterken. Omdat Lokeren echter nog steeds geen aanvallende intenties had, voetbalde de nieuwe paars-witte formatie niet meteen meer kansen bij elkaar. Deschacht probeerde het dan maar weer van ver. Copa dook weer op met een goede save. Hassan kopte net naast en een shot van Van Damme werd afgeblokt. Anderlecht voerde de druk op, maar de minuten tikten weg. Toen Tambwe de ingevallen Goor torpedeerde, mocht Boussoufa een vrijtrap nemen. De bal zoefde naar de winkelhaak, maar Copa hing weer in de hoek. Tiko kopte bij een schaarse Lokerse kans net over. Zo kreeg Lokeren bijna de goal waar het geen recht op had. Ondanks deze ene kans en het puike werk van Copa ging Lokeren al bij al toch terecht ten onder. Mpenza maakte zich los van zijn mannetje en pikte de bal mee. De oudste Mpenza legde de bal goed terug en Mémé Tchité liet Copa kansloos. Anderlecht had de drie punten op zak, maar de ideale generale repetitie voor Fenerbahçe was het niet.