KAA Gent

2008-2009
04/10/2008
Geldhof Frederik

Met zijn allereerste doelpunt van het seizoen bezorgde Bryan Ruiz in de slotminuten AA Gent een oververdiend punt in de Oost-Vlaamse derby tegen Lokeren. Ouwo Moussa Maazou had de Waaslanders met een knappe goal halverwege de eerste helft op voorsprong gebracht. Lokeren blijft de kampioen van de gelijke spelen, Gent moet zich tevreden stellen met een 2 op 12.

Bij Gent kwam Ljubijankic terug uit blessure, Leekens verving de geschorste Doll door de Israëliër Avi Strul. De thuisploeg begon fel aan de match en claimde al na twee minuten een strafschop voor handspel. Olufade - hij wou zo graag scoren tegen 'maatje' Copa - besloot in het zijnet. Na een kwartier staken ook de bezoekers voorzichtig de neus aan het venster, weliswaar zonder veel gevaar. Gent verhoogde de druk en Strul moest in laatste instantie redding brengen voor de aanstormende Olufade.

Consternatie toen Dupré met een schitterende pass Maazou bediende en die staalhard voorbij Jorgacevic besloot, de vijfde competitiegoal van de man uit Niger. De Buffalo's waren maar heel even van slag en een voorzet-schot van Thompson werd in extremis gekeerd door een attente Copa die even later ook in de voeten van een bedrijvige Olufade dook en een nieuwe mislukte voorzet van Thompson van onder de lat diende weg te slaan.

Tiko redde ook nog op de lijn en nadat Rosales een schicht op de onderkant van de lat poeierde, werd de rebound van Olufade afgevlagd voor buitenspel.

Ongeordend

Gent ging meteen na de pauze gretig op zoek naar de gelijkmaker, maar al te vaak echter was de laatste voorzet van bedenkelijke kwaliteit. Maric trapte in de handen van Copa, Ruiz talmde te lang om zelf af te drukken. Lokeren beperkte zich tot het verdedigen van de voorsprong, maar het bleef opletten voor de snelle Maazou.

Naarmate de tijd verstreek, werden de Gentse aanvallen wanordelijker en het publiek ongeduldiger. Preud'homme haalde een ongelukkige Ljubijankic naar de kant en gooide Dominic Foley in de strijd, maar ook de Ier kon aanvankelijk het tij niet keren. Blauw-wit bleef kamperen op de helft van de tegenstander, maar de Lokerse defensie hield al bij al vrij makkelijk stand.

Vijf minuten voor tijd brak Ruiz dan toch de ban toen hij een terugspringende bal van Foley op de paal op de knie kreeg. De bordjes hingen gelijk en ondanks een mini-slotoffensief bleef het daarbij. Enigszins gevleid voor Lokeren, maar daar zullen Leekens en de zijnen lak aan hebben.

Verslag sportwereld.be