Cercle Brugge

2008-2009
21/02/2009
Dierick Christof

Cercle Brugge onder Glen De Boeck staat voor goed combinatievoetbal, maar gisteren werd dat zowat onmogelijk gemaakt door een viriel Lokeren, dat helemaal voetbalde naar de hand van trainer Georges Leekens. Het resultaat was een gebrek aan kansen en geen enkele goal. Bij Lokeren keerden Maazou en Golan terug uit schorsing. Toure en Mabayo waren de dupe. Rechtsachter Fred Dupré bleek niet fit, zodat de Israelische international Ziv voor het eerst mocht starten.

Bij Cercle was Buffel geschorst en mocht in tegenstelling tot de heenmatch de in Lokeren wonende Vidarsson wel starten in de basis. Kersverse vader Tony Sergeant begon op de bank. Verrassender was wel dat ook Anthony Portier op de bank moest beginnen. De Sloveen Dejan Kelhar debuteerde in het hart van de defensie. En hij deed dat behoorlijk, beter alvast dan scheidsrechter Christof Dierick, een man afkomstig uit Stekene, uit de buurt van Lokeren dus. Het was pas zijn tweede match in eerste klasse en vooral de Cercle-aanhang stelde zijn ietwat irritante manier van fluiten niet op prijs.

De intenties van beide ploegen waren goed maar de ruimte ontbrak. Vooral Lokeren zette veel druk en pakte het nogal agressief aan. Veel doelkansen zagen de toeschouwers niet. De loeier van Serebrennikov deed iedereen opveren, maar Boubacar Copa redde spectaculair in corner. Die werd door Stijn De Smet op het hoofd van Iachtchouk getrapt, maar de kopbal ging net over.

Geen strafschop

Na de rust was het niet lang wachten op commotie. Scheidsrechter Dierick kreeg weer het hele stadion over zich heen omdat hij geen strafschopfout zag in de overtreding van Doll op De Smet in de zestien.

Bij Lokeren is Georges Leekens trainer en dan weet je dat het uitkijken is voor de stilstaande fases. Overmeire trapte zo een vrijschop in de Cercle-muur en de rebound van Golan ging over.

Ook gisteravond kon de Ier Foley niet bekoren bij Cercle en op het uur dacht iedereen dat de ex-AA Gent-spits plaats zou moeten maken voor Kanu, maar daar dacht De Boeck anders over. Niet Foley maar Gombami moest, zeer tegen zijn zin, naar de kant. Hij weigerde zelfs de hand van De Boeck te schudden.

Handspel Pavlovic

Maar ook met Kanu op rechts bleef de match op slot zitten. Lokeren gaf weinig weg en toen Boi bijvoorbeeld dan toch met een goeie voorzet uitpakte, zat Copa er snel tussen.

Tot ergernis van het thuiskamp begon Lokeren een kwartier voor affluiten al tijd te winnen - of anders was er wel scheidsrechter Dierick om het spel stil te leggen. Er was wel nog een redelijke poging van Kanu maar ook die bal ging te ver naast. Iachtchouk en Sergeant kregen de enige assist van Foley evenmin voorbij Copa.

Mooi was het allemaal niet, maar spannend bleef het met 0-0 wel. Pavlovic trapte in de zestien nog een bal op zijn eigen hand, maar ook daar zag Dierick geen graten in.

Ook in de vier extra minuten drukte Cercle het meest, maar zat er geen goal in.

Verslag sportwereld.be