Standard Liège

2008-2009
11/04/2009
Breda Stéphane

Met veel enthousiasme maar weinig overschot nam Standard zaterdag de klip Lokeren. De Luikse benjamin Christian Benteke vond als enige het gaatje. In afwachting van de topper Anderlecht-Club lopen de Rouches opnieuw drie punten uit.Net geen 22 jaar. Dat was zaterdagavond in Sclessin de gemiddelde leeftijd van Standard. Met de Luikse jongeren Mehdi Carcela (19) en Christian Benteke (18) in de plaats van de geschorste Dalmat en de geblesseerde Jovanovic boette Standard aan ervaring in. Maar die aderlating werd ruimschoots gecompenseerd door een aanstekelijke portie enthousiasme. Een wedstrijd lang zoefden de Standard-spelers als bromfietsen hun tegenstrevers voorbij. Mits wat meer efficiëntie in de box had de score zaterdag veel hoger kunnen oplopen.

Standard kwam al na acht minuten op voorsprong via de jongste van de hoop: Christian Benteke. De gewezen jeugdspeler van Genk, in extremis in de basis ten nadele van Jovanovic, werkte een mooie aanval op links af. Pavlovic verloor de bal aan Witsel, die stak door naar Carcela, Defour zorgde voor de gemeten assist. Had Benteke de goal maar voor het binnenleggen, even nadien toonde hij zijn klasse door tot tweemaal toe de bal met veel flair uit de lucht te halen. Eerst voor de aanstormende Mbokani (over), daarna voor zichzelf (op Copa).

De debuterende Lokeren-trainer Alexander Jankovic keek lijdzaam toe hoe zijn troepen - de kreupele veldheer Nebosja Pavlovic op kop - het middenveld prijs gaven aan Defour en Witsel. Het Luikse jonge geweld monopoliseerde de bal. De flanken Goreux en Carcela Gonzalez kregen ruimte om acties te maken al kwamen gevaarlijke voorzetten er nog te weinig uit.

De enige kans voor Lokeren in de eerste helft, na een knappe pass van Golan op Janczyk, werd gekeerd door een meer dan degelijk keepende Sinan Bolat. Standard sprong kwistig met de kansen om. Mbokani schakelde met elk gemak van de wereld zijn man uit, maar kreeg zijn vizier niet scherp gesteld. Carcela zag een schot afgeweken en naast gaan. Er was een goeie redding van Copa nodig op een poging van Benteke.

Sputterende motor

In het begin van de tweede helft vond Defour Mbokani, maar Copa hield de Congolese topschutter tot twee keer toe van een doelpunt. Lokeren rook zijn kans en probeerde af en toe zijn neus aan het venster te steken. Marcos miste zijn interceptie, De Wilde bediende Carevic, die zich wel knap vrijkapte maar van dichtbij hoog over besloot. Even later kopte Pavlovic, de slechtste man van het veld, voorlangs de kooi van Bolat.

De motor van Standard begon te sputteren en sommige jonge beentjes kregen krampen. Onder anderen Goreux en Witsel verdwenen uit de wedstrijd in de tweede helft. Benteke vond nog wel Mbokani, maar die werkte on-Mbokani's zwak af op Barry Copa - voor de gelegenheid in paars-wit gehuld.

Standard-trainer Bölöni voelde nattigheid en wisselde Goreux voor Nicaise. Jankovic liet in de slotfase de Nigeriaan Onyeka Onwuekelu debuteren - een vervanger voor Moussa Maazou in spe die vier minuten voor tijd Sinan Bolat tot een redding à la Espinoza dwong (balletje lossen maar er goed mee wegkomen). Tot scoren kwam Lokeren niet meer. Standard weet dat het moet werken aan de afwerking, maar was al lang blij met de drie punten in het vooruitzicht van de topper Anderlecht-Club.