Club Brugge

2008-2009
01/05/2009
Bourdouxhe Claude

Het gaat van kwaad tot erger met Club Brugge. Na de 2-3 nederlaag tegen een jeugdig Lokeren moet het vanavond mogelijk al AA Gent naast zich dulden op de derde plaats. De vernedering lonkte, maar een aandringend blauw-zwart vocht in de slotfase met een man minder - na een lichte rode kaart voor Simaeys - nog verdienstelijk terug met twee tegentreffers Toch verhindert dat de hete adem van mogelijk ook Racing Genk niet.

Brugge wilde zich gisteravond verzoenen met zijn thuispubliek, dat eerder al zware nederlagen slikte tegen Standard en AA Gent. Die opdracht is na de vierde thuisnederlaag van het seizoen dus mislukt, het aandoenlijke pompen richting Copa in het zesde kwartier ten spijt. De Ivoriaan diende in de 89ste minuut zelfs met een karpersprong uit te pakken om de 3-3 te voorkomen. Omdat Club vorige week ook al verloor van Germinal Beerschot, kan de tegenstander uit Gent vanavond, mits een zege tegen stadsgenoot Cercle, al op gelijke hoogte komen. Met dien verstande dat Club meer gewonnen matchen telt.

Club kon dus geen komaf maken met zijn zwarte beest. De laatste zege van Brugge thuis tegen Lokeren dateert al van 3 april 2004. Blauw-zwart won van de laatste twaalf partijen trouwens slechts drie keer van de Oost- Vlamingen. Niet vergeten ook dat alle ellende dit seizoen precies op Daknam begon, eind december bij een 2-0-nederlaag.

Trainer Jankovic geeft Lokeren ondertussen een frisse look. Na de negen op negen doet het zowaar nog mee voor Europa.

Bij Brugge raakten Sonck en Geraerts op tijd fit, Kruska en Alcaraz kwamen in de ploeg voor Dahmane en Clement. De bezoekers moesten Golan, Doll, Tiko en Mbayo missen. Daardoor kwam de pas negentien geworden Nill De Pauw voor het eerst dit seizoen aan de aftrap. De jonge middenvelder liet zich meteen opmerken met een stijlrijke assist. Met dank aan een klungelende thuisploeg, die op het middenveld zomaar de bal weg gaf. De Pool Janczyk stootte door het hart van de defensie en knalde koeltjes voorbij Stijnen.

Een vroeg doelpunt dat het met zichzelf worstelende Club geen deugd deed. Ontelbaar waren de slechte voorzetten die in de box van Lokeren een stille dood stierven. Brugge zou beter moeten voetballen om de beste defensie van eerste klasse te ontwrichten, zoveel was toen al duidelijk. Het duurde tot de 31ste minuut voor we de eerste echte doelkans van blauw-zwart noteerden. Akpala besloot te zwak in de handen van Copa.

Een axioma in het voetbal wil dat een ploeg die slecht voetbalt, ook nog eens alle tegenslag van de wereld krijgt. Scheidsrechter Bourdouxhe ging niet in op het appel voor hands van Janczyk, waarop El Mouataz lustig kon counteren. Overmeire controleerde handig en schoot overhoeks binnen. Het awoertgeroep op de tribunes klonk oorverdovend.

Tweede geel Simaeys

Na de pauze ontwikkelde Brugge toch wat druk, met vooral een zwoegende Blondel. De koude douche volgde op het uur, met een strenge tweede gele kaart voor Simaeys, na een lichte interventie op De Pauw. De thuisploeg dus met tien verder, met de moed der wanhoop. Invaller Dahmane verdiende de penalty, maar kreeg hem niet. Het zorgde voor veel irritatie op de tribune van Brugge, waar dit seizoen al zoveel tandengeknars te horen viel. Stijn De wilde illustreerde het jeugdig enthousiasme van de bezoekers met een knappe derde goal. Hij stak zo de vinger nog wat dieper in de wonde, de tegentreffer van Akpala leek slechts een doekje voor het bloeden. Maar omdat De Wilde de 1-4 liet liggen, kon Dahmane toch nog vuur in de match brengen. Maar de gelijkmaker bleef uiteindelijk uit. bron sportwereld.be