KVC Westerlo

2009-2010
21/11/2009
Toussaint Albert

Lokeren kwam gisteren te laat met zijn bankzitters en de bij hen horende kansen. Westerlo hield dankzij een own goal van Lazic drie punten thuis. Een chaotische tweede helft veranderde niets aan die ene goal die Westerlo al in de eerste helft verdiende.
Lokerentrainer Jacky Mathijssen hield met Janczyk, Smajic en Sokota de makers van tien Lokerse goals op de bank. Ook Jan Ceulemans verraste. Hij verving de geblesseerde Farssi door Delen nog eens als middenvelder te laten opdraven met Quina in zijn rug. Bovendien kreeg Ceesay zijn kans naast Dekelver in de spits.

De eerste pogingen kwamen van de thuisploeg. Een goede center van Delen werd door Mravac naastgekopt en Iakovenko dwong Lazic tot een save. Ook Van Kerckhoven en Ceesay misten mogelijkheden. De thuisploeg morste met de kansen. Dan nam Lokeren het initiatief. Het dreigde via inswingende vrije trappen van Tshimanga. Na een corner van dezelfde Belg met Congolese roots haalde Malki uit met een retro. De Winter moest voor het eerst aan het werk. Dekelvers deviatie op een voorzet-schot van Iakovenko werd dan weer gekeerd door Lazic.

Westerlo was duidelijk de beste ploeg, maar Lokerenspits Malki kopte de zuiverste kans van de match op de lat. Nadat Annab Delens positie overnam op links kwam de Westerlo-aanvoerder tot driemaal toe in een positie waaruit hij scoren of gevaarlijk voorzetten kon, maar nog ging de bal er niet in. Van Kerckhoven zag een volley gered door Lazic. Westerlo verdiende de voorsprong, maar was niet efficiënt. Ceesay etaleerde dat: hij hield de bal goed laag, maar vond een bos van benen. Muharemovic kwam dan goed weg toen hij Annab met een body check bedacht en daar geen geel voor kreeg. Iakovenko schroeide de vuisten van Lazic met een knappe vrijschop, Overmeire knalde zijn vrijschop hard over. Toch kwam Lokeren het gevaarlijkst uit de kleedkamers. Malki drukte te traag af en ook invaller Smajic was bijna succesvol. Na een voorzet van de met het verstrijken van de minuten minder concentratie tonende Iakovenko, gleed Delen de bal tegen de paal. Een tot dan toe puike Lazic werkte de bal in doel. De ontlading bij Westerlo was groot. Iakovenko creëerde een goede optie op de 2-0, maar duwde met zijn elleboog Doll onsportief tegen het gras. Terwijl het spelniveau droevig werd, miste Dekelver voor een open goal tot consternatie van het hele stadion. Het was tekenend voor de niet zo aardige tweede helft. Toch trapte Malki nog voorlangs en zag Sokota zijn schot gered. Ook een actie Smajic-Janczyk werd uitstekend gered door De Winter. Met nog kansen voor Janczyk en Malki, gaf Westerlo de buit niet nog eens in de laatste minuten uit handen.

wedstrijdverslag sportwereld.be