KRC Genk

19/02/2010
Delacour Christophe
20893

Beide trainers stuurden een ongewijzigd elftal naar de aftrap. Niemand die het anders had verwacht, want Lokeren pakte in de eerste match onder Emilio Ferrera meteen de drie punten en Genk behaalde na de winterstop twaalf op twaalf. De thuisploeg begon met de dwingende gedachte dat er moest gewonnen worden om nog een kans te maken op een ticket voor Play-offs 1.

João Carlos en zijn ploegmaats begonnen heel enthousiast aan de partij en bepaalden vanaf de eerste minuut de matchrichting. Vooral Barda liet een gretige indruk. De Israëliër mocht voor de tweede keer op rij in de spits beginnen en bezorgde de bezoekende verdediging heel wat last door zijn onophoudelijk draafwerk. Het was dan ook geen toeval dat hij voor het eerste gevaar zorgde. Hij drong diep door in het Waaslandse doelgebied, maar knalde van dichtbij op de voet van Copa.

Zijn spitsgenoot Yeboah was heel wat minder manifest aanwezig. De Ghanees wekte in zijn eerste wedstrijden het vermoeden dat hij het scoreprobleem van Genk kon oplossen, maar was gisteravond quasi onzichtbaar. Het Limburgse gevaar kwam voornamelijk van de flanken. Buffel en De Bruyne zaaiden met hun individuele acties geregeld verwarring bij Lokeren, maar veel gevaar vloeide daar niet uit voort. De tweevoudige landskampioen haalde lang niet hetzelfde niveau als in de confrontaties met Standard en Club Brugge.

Telefoonboek

Aan de overkant gebeurde zo mogelijk nog minder. De gasten leken best tevreden met de 0-0-stand en geraakten slechts sporadisch in het doelgebied van Köteles. Kortom, qua amusementswaarde was de eerste periode vergelijkbaar met het lezen van een telefoonboek. Het meest vermeldenswaardige feit was de blessure van Hubert, die na een duel met Malki door zijn knie zakte en op een draagberrie het veld moest verlaten. Pech voor de 21-jarige Waals-Brabander, die na lang geduld oefenen weer een basisplaats had veroverd. Hem wacht mogelijk een lange inactiviteit.

Na de pauze onderging het spelbeeld niet direct een spectaculaire wijziging. Genk wilde wel, maar kon niet en Lokeren probeerde vooral te controleren. Verrassing alom toen het team van Emilio Ferrera rond het uur op voorsprong kwam. De door Carevic diep gestuurde Malki kreeg te veel vrijheid van Joneleit en maakte er met een knappe omhaal 0-1 van. Het was het eerste reële gevaar van de ploeg met de pauselijke kleuren. De gastheren waren aangeslagen en slaagden er niet meteen in een volwaardig slotoffensief op gang te brengen.

De bezoekers voelden dat een tweede uitzege tot de mogelijkheden behoorde en verdedigden hun voorsprong met veel overtuiging, maar moesten buigen onder de laat op gang gekomen pressie van Genk. Eerst knikte Barda een voorzet van uitblinker Buffel met veel overtuiging voorbij de wanhopig grabbelende Copa. Enkele minuten later moest hij zich weer gewonnen geven op een dichte poging van Ogunjimi, die net ingekomen was voor de tegenvallende Yeboah. Nieuwkomer Orlando zette de eindcijfers op het bord.

verslag sportwereld.be