RSC Charleroi

2009-2010
10/03/2010
Barbry Geert

Charleroi heeft vanavond een uitstekende zaak gedaan in de strijd om het behoud. Het won in eigen huis de levensbelangrijke wedstrijd tegen naaste concurrent Lokeren met 4-1. Cyril Théréau was met drie doelpunten de grote uitblinker van de avond. Charleroi is nu zo goed als gered. Lokeren moet in de resterende twee wedstrijden samen met Roeselare uitmaken wie de eindronde met de tweedeklassers zal spelen. Lokeren-voorzitter Roger Lambrecht had de wedstrijd vooraf bestempeld als een wedstrijd op leven of dood. Zijn spelers hadden de boodschap blijkbaar goed begrepen, want Lokeren trok in de aanvangsfase het laken naar zich toe. Charleroi hapte naar adem maar weerstond de Lokerse druk dankzij een attente doelman Baguette.

Deksel op de neus
Zoals dat zo vaak gebeurt in het voetbal, kreeg ook vanavond Lokeren als beste ploeg het deksel op de neus. Na wat geharrewar in de zestien belandde de bal in de voeten van Théréau die de bal in de linkerhoek plaatste. De thuisploeg ging zo onverdiend met 1-0 de rust in.

De Waaslanders hadden nog 45 minuten om de scheve situatie recht te zetten en leken daar bij het begin van de tweede helft goed op weg daar in te lukken. Lokeren bleef het initiatief nemen en kwam ei zo na verdiend langszij. Malki nam een afvallende bal in een tijd op de slof maar zag zijn poging op de lat uiteenspatten.

Defensief gestuntel
Lokeren rook zijn kans, maar bracht zichzelf door defensief geklungel zelf in de problemen. Een vrije trap na 55 minuten werd door alles en iedereen gemist, waarna de vrijstaande Oulmers maar hoefde binnen te trappen. Ferrera bracht met Perbet meteen een extra spits in, maar vijf minuten later was het helemaal over and out voor Lokeren. Théréau zorgde met zijn tweede van de avond, na alweer defensief gestuntel, voor een geruststellende 3-0. De Fransman lukte ook nog de 4-0 en bracht zo zijn doelpuntentotaal op twaalf, eentje minder dan topscorer Lukaku. Sokota zorgde in de blessuretijd nog voor de 4-1, maar meer dan een eerredder was dat niet.

Lokeren doet dus een heel slechte zaak in het klassement. Met nog twee wedstrijden te gaan ziet het Charleroi uitlopen tot vijf punten. Zelf telt het maar een puntje meer dan rode lantaarn Roeselare. Lokeren trekt dit weekend naar Kortrijk en ontvangt op de laatste speeldag Anderlecht. Roeselare moet dit weekend naar Club Brugge en speelt op de laatste speeldag thuis tegen Westerlo. Het wordt dus nog spannend onderin.

verslag hln.be