SV Zulte-Waregem

2012-2013
30/03/2013
Van De Velde Joeri

Zulte Waregem is Play-off 1 begonnen met een gelijkspel tegen Lokeren, de enige ploeg uit de top zes waartegen het dit seizoen nog niet kon winnen. Anderlecht kan daardoor maandagavond opnieuw vier punten uitlopen.
Aan beide kanten een verrassing van formaat. Bij de thuisploeg stond Sébastien Bruzzese onder de lat in plaats van Sammy Bossut, die vanwege een teenontsteking zijn eerste speelminuten van het seizoen miste. Vreemd genoeg zat hij wel op de bank. Bij Lokeren keerde Jérémy Taravel terug als linksachter. Het was zijn eerste wedstrijd sinds 2 december en na een knieoperatie.

Beide nieuwkomers speelden een hoofdrol in de eerste helft. Bruzzese reageerde al vroeg in de partij weinig overtuigend op een afstandsschot van Harbaoui. Kort voor de rust verdiende zijn reactie op een kopbal van de Tunesiër, na een hoekschop van Leko, ook al geen kus van de juffrouw en Taravel scoorde in de rebound.

Een zwaar verdict voor Essevee, dat moeizaam op gang kwam tegen een behoudend Lokeren. Even voorbij het kwartier verdiende de fusieploeg echter een doelpunt. Copa moest binnen de minuut twee keer uitstekend reageren. Na de eerste vlotte aanval van de avond belandde de bal via Delaplace bij Leye, die teruglegde op Berrier. Copa maakte de dichte knal van de Fransman echter onschadelijk. De Ivoriaan was pas overeind gekomen of hij moest alweer in de trapeze. Leye zette op rechts voor en Godeau nam met het hoofd over. Copa stond weer pal.

Extra man legt bal op stip

De tweede helft begon met een herhaling van de eerste speelperiode. Taravel dreigde van dichtbij en Bruzzese maakte alweer een onzekere indruk, maar Essevee kwam met de schrik vrij. Even later ging de doelman van groen-rood wel goed in de voeten van Harbaoui. Hij oogde ook opgelucht dat een kopbal van alweer Taravel net over ging. Lokeren ging dus het best van start na de koffie. Zulte Waregem slaagde er niet in de afweer van de Waaslanders onder druk te zetten en de gelijkmaker leek niet in aantocht. Francky Dury voerde een dubbele wissel uit in de hoop het tij te keren. Het leverde bijna meteen succes op. Via Leye en een gelukkige bots verscheen de ingevallen Trajkovski alleen voor Copa, maar de Lokerse ballenvanger redde knap. De ingreep van Dury miste haar effect niet. Leye nam in het doelgebied de bal met de borst mee en werd door Scholz aan de knie aangetikt. Scheidsrechter Van de Velde leek niet te reageren, maar de extra man achter het doel liet de bal op de stip leggen. Leye stuurde Copa de verkeerde kant uit. Zulte Waregem geloofde er weer in, maar Godeau vergat een vrije trap van Hazard binnen te koppen. Het bezoek van Lokeren aan de Gaverbeek leverde voor de achtste keer in de tien jongste edities een gelijkspel op.Verslag sportwereld.be