RSC Anderlecht

2014-2015
20/07/2014
Lardot Jonathan

Anderlecht heeft in het eigen Vanden Stockstadion zijn derde Supercup op rij gepakt door Lokeren met 2-1 te verslaan. Ex-speler Denis Odoi, die een hele wedstrijd uitgefloten werd, besliste de match door in de toegevoegde tijd een eigen doelpunt te maken.
Voor het duel met Lokeren om de Supercup trok Anderlecht-trainer Besnik Hasi aan alle mogelijke alarmbellen: 'Wij zijn niet klaar', klonk het streng, terwijl hij zich zorgen maakte om het uitblijven van versterkingen. Maar op het veld was daar niet heel veel van te merken. De afwezigheid van Cheikhou Kouyaté werd aardig opgevangen door Luka Milivojevic, al stond gelegenheidsrechtsachter Fabrice N'Sakala tegen zijn voet in soms wel flink te stuntelen. Anderlecht had al vanaf de beginfase het betere van het spel tegen Lokeren, maar de druk bleef te steriel om de toeschouwers in vervoering te brengen. Tot Frank Acheampong de bal inspeelde op Goh Bi Cyriac. De Ivoriaan temporiseerde en speelde met de vista van een echte nummer tien binnendoor op de razendsnelle Acheampong, die oog in oog met doelman Davino Verhulst niet egoïstisch was en aflegde op de meegelopen Aleksandar Mitrovic: 1-0.  Twijfelgeval op de lijn Lokeren, dat met zo goed als dezelfde ploeg speelde als die waarmee het vorig seizoen de beker won, kon daar maar weinig tegenover zetten. Het speelde te traag en ontbeerde creativiteit om Anderlecht in de problemen te brengen. Net voor rust was er wel een knappe indraaiende voorzet van nieuwkomer Oyama. Kaminski twijfelde, maar Maric werkte de bal in de stuit over doel.  Na rust werd de vermoeide Aleksandar Mitrovic eraf gehaald voor Matias Suarez, die meteen een goeie indruk liet en over het veld dartelde. Na een knappe onemanshow vanop de eigen helft, waarbij hij én Denis Odoi én Mijat Maric ter plekke liet, kon een inderhaast teruggekeerde Nill De Pauw maar nipt voorkomen dat de Argentijn de voorsprong van Anderlecht verdubbelde. Aan de overkant waren de Brusselaars wel al door het oog van de naald gekropen toen een afgeweken voorzet van Oyama - alweer hij - via de binnenkant van de paal en de knie van Kaminski van de lijn geweerd werd. Uit de televisiebeelden was niet duidelijk of de bal al dan niet over de lijn geweest was, maar ref Lardot liet doorspelen. Odoi is de pineut Op dat moment kwam het Lokerse doelgevaar nog compleet uit de lucht gevallen, maar iets na de zeventigste minuut schoiven de Oost-Vlamingen dan toch naar voor. Dat leverde welhaast onmiddellijk resultaat op: Denis Odoi schilderde een voorzet, die op het eerste zicht te ver leek, op het hoofd van Hamdi Harbaoui. De Tunesiër slaagde erin om de bal al achteruitlopend prachtig over Thomas Kaminski in de verste hoek te koppen. De gelijkmaker van Harbaoui was het startsein voor een entertainende slotfase, die plots snel heen en weer ging. Beide kanten kregen nog kansen op de winnende treffer, al was het vooral Anderlecht dat via Suarez en een sterk ingevallen Andy Najar er het dichtste bij kwam. Najar zette op rechts twee man heerlijk in de wind en legde gepast af op de voormalige Gouden Schoen, die zowaar een omhaal probeerde. De bal zeilde echter nipt naast. Ook Luka Milivojevic was nog dicht bij het winnende doelpunt voor de Brusselaars, maar Verhulst rekte zich met een ultieme sprong nog nipt tot bij de bal. De laatste vijf minuten gingen aan een moordend tempo op en neer. Eye candy voor de neutrale voetbalfan, die mag hopen dat deze lijn doorgetrokken wordt in de Jupiler Pro League. Lokeren zette een ultieme tegenaanval op poten, maar Hans Vanaken aarzelde net te lang met afdrukken. Anderlecht liet het via Najar en Bram Nuytinck nog twee keer na de trekker over te halen, maar het was uiteindelijk Denis Odoi die in de 91ste minuut zijn eigen doelman velde. Een weergaloze pass van Youri Tielemans vond Andy Najar, die de bal voorbij Verhulst schoof. Odoi probeerde de bal nog voor de lijn weg te werken, maar joeg de bal hoog tegen de eigen touwen.